Web 2.0 in de klas: hype of ...?

  • 7 min.
  • Leerpraktijk
  • Toolkit

Internet ontwikkelt zich razendsnel. En in het onderwijs gonst steeds vaker de vraag: moeten docenten niet aanhaken bij al deze ontwikkelingen? Vooral de zogenaamde Web 2.0 toepassingen lijken erg geschikt voor het onderwijs. Het verbindt gebruikers op een laagdrempelige manier aan elkaar, er wordt informatie uitgewisseld en kennis gedeeld. Denk eens aan applicaties zoals Hyves en Facebook waarbij duizenden profielen met elkaar verbonden zijn. Of Wikipedia waarbij de gebruikers zelf teksten schrijven, corrigeren en aanvullen. Het onderwijs zou enorm verrijkt kunnen worden door toepassing van deze (veelal gratis) toepassingen om aan te sluiten bij de belevingswereld van jongeren en hun wijze van kennis verwerven. Uit onderzoek van Kennisnet blijkt echter dat de toepassing van Web 2.0 leermiddelen echter nog mondjesmaat is.

&ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?