Vier recensies

  • 5 min.
  • Recensie
  • Recensies

Coachkaarten, ontwikkel je talent!
kaartspel met 72 kaarten
Uitgave van Coachkaarten.nl Amstelveen
€ 35,00
ISBN 978 94 90194 01 7

Coachkaarten is een effectief instrument om te coachen op competenties èn talent. Een mooi vormgegeven set van bijna 80 fotokaarten met vragen die je aan het denken zetten, prikkelen en uitdagen om eerlijke antwoorden te geven. Coachkaarten stimuleren talenten, ambities en visie. Coachkaarten zijn individueel, maar ook in teams en groepen te gebruiken. De set van ruim 70 fotokaarten is ingedeeld in vijf vraagtypen; positieve vragen, negatieve vragen, toekomstgerichte vragen, reflectievragen en competentievragen. De antwoorden bepalen het niveau van het gesprek. Dat maakt Coachkaarten bruikbaar voor jongeren in het VSO en voor hbo-studenten.


Proactive Nursing: Klinisch redeneren in zes stappen en Klinische aandachtspunten
Auteurs: Marc Bakker en Coen Heycop ten Ham
ISBN 978-90-5931-536-5
Pag.: 147 (deel 1) en 53 (deel 2)
www.boomlemmauitgevers.nl

In het huidig onderwijs kijken opleiders goed naar beroepssituaties in de klinische praktijk en bepalen dan wat er geleerd moet worden. Daarbij moet de lesstof aansluiten op de competenties/beroepsrollen en de casuïstiek in de klinische praktijk. Bij de biomedische vakken was kennisoverdracht traditioneel een taak van de school. En een belangrijk aspect daarbij is, ‘hoe gebruik je biomedische kennis in de praktijk?’ en ‘wat moet je dan weten van deze vakken?‘. Kortom, wat is de relatie tussen de biomedische theorie en de klinische praktijk?

En dit is volgens de auteurs waarom het draait bij klinisch redeneren. Het klinisch redeneren wordt gezien als de link tussen kennis en praktijk. In deze uitgave wordt de methodiek van het klinisch redeneren voor verpleegkundigen en paramedici vastgelegd. Er wordt in de praktijk al wel veel en goed geredeneerd, maar dat is toch veelal op basis van conditionering en intuïtie. Het klinisch redeneren is geen doel op zich. Het is een middel.
Hoofdstuk 1 bevat een begripsbepaling en een korte inleiding op de methodiek en de essenties van de zes stappen. Klinisch redeneren wordt omschreven als ‘het nadenken over je professioneel handelen in de praktijk’. In het tweede hoofdstuk worden de zes stappen van het klinisch redeneren beschreven. Ook wordt hier aangegeven welke redeneerhulpen geschikt zijn om te gebruiken. In het volgende hoofdstuk worden de redeneerhulpen uitgelegd. Dat zijn modellen voor het denken en doen (verantwoordelijkheden) van verpleegkundigen. De casuïstiek in de hoofdstukken 4, 5 en 6 betreft veel voorkomende klinische ziektebeelden. In Proactive Nursing komen anatomie, ziekteleer en de verpleegkundige beroepspraktijk samen. Acht patiëntvoorbeelden zijn in stappen uitgewerkt zodat het verband tussen biomedische kennis en klinische zorg duidelijk wordt. Het boek is een welkome aanvulling op bestaand lesmateriaal. Het is helder geschreven en overzichtelijk. Het hanteren van het boek is aangenaam te meer daar ook veel illustraties en tekeningen de leesbaarheid bevorderen. Een boek dat het evenwicht weet te vinden tussen competentiegericht onderwijs en de medische kennis die daarbij onontbeerlijk is.

Othmar van Hanxleden


Compact PMC: Projectmatig Creëren binnen handbereik
Auteurs: Jo Bos, Ernst Haring & Marlet Hesselink
ISBN 978-9-05594-708-9
160 pag.
Prijs: € 18,95
Uitgever: Scriptum

Projectmatig Creëren is een van de methoden op het gebied van projectmanagement in Nederland, Deze PMC compact is een handzame gids voor projectmanagers, opdrachtgevers en teamleden. Dit boek geeft een tegenwicht aan een trend in organisaties. Veelal zien we bij organisaties risicomijdend gedrag, beheersing en controle. En de vraag naar verantwoording neemt toe. Creativiteit krijgt nauwelijks ruimte maar is vaak wel essentieel bij veranderingsprocessen. Uit angst perkt men de verantwoordelijkheden van projectleiders in. Maar juist nu, in deze tijd van bezuinigingen is creativiteit in organisaties nodig. Projectmatig Creëren geeft inspiratie een plaats bij veranderingen en verbeteringen. Deze methode zorgt ervoor dat wantrouwen plaats maakt voor vertrouwen en geeft aandacht aan wat betrokkenen bindt in plaats van wat hen scheidt. Sturing gaat niet alleen over beheersing, maar vooral over eigen verantwoordelijkheid en overtuiging. De 25 hoofdstukken geven elk een korte beschrijving van de stap in het proces van projectmatig werken en bevatten telkens praktische tips en aanwijzingen. Het is dan ook een zeer handige leidraad maar ook een plezierig naslagwerkje. Een compliment is op zijn plaats voor de vormgever. Hij wist de ideeën en wensen van de auteurs goed en helder te verbeelden. Compact PMC is een verkorte uitgave van Projectmatig Creëren 2.0.

Jan Mistrate Haarhuis


Dokter is ziek. Als patiënt zie je hoe zorg beter kan.
Auteur: Gonny ten Haaft
Uitgeverij: Contact
ISBN978 90 254 3447 2
256 pagina’s
€ 17,95

De overheid gaat er van uit dat de patiënt tegenwoordig mondig is en zijn eigen zorg kan managen. Maar als je ziek wordt, blijk je als patiënt plotseling minder assertief dan vaak verondersteld wordt. Gonny ten Haaft hield interviews met negen artsen, verpleegkundigen en managers die zelf ernstig ziek zijn of ziek geweest zijn.

Tijdens indringende gesprekken blijkt dat zelfs zieke zorgverleners het vaak onverwacht moeilijk vinden om voor zichzelf op te komen. Bijzonder is het om te lezen hoe de patiënten, die zelf in de zorg werken feilloos kunnen aangeven wat verbeterpunten zijn in de zorgverlening. Weer terug in het werk proberen zij in de rol van professional én ervaringsdeskundige het werk te verbeteren. Twee ziekenhuisbestuurders die eveneens geïnterviewd waren, gaven echter eerlijk toe dat de routine hen na de werkhervatting weer spoedig opgeslokt had. De behoefte van patiënten aan warmte, aandacht en betrokkenheid wordt over het algemeen niet op zijn waarde geschat. Een belangrijke aanbeveling van de auteur is dan ook dat elke patiënt een purser krijgt. Iemand die zich echt verantwoordelijk voelt voor de patiënt, hem volgt en een vraagbaak is.

Op basis van de ervaringen van negen geïnterviewden kunnen uiteraard geen harde conclusies getrokken worden en komen geen wereldschokkende feiten boven tafel. Het belangrijkste doel wordt wel bereikt: door alledaagse praktijkvoorbeelden realiseren zorgverleners zich meer dat juist de kleine dagelijkse dingen in de zorg zo belangrijk zijn. We denken het allemaal te weten en het goed te doen. De voorbeelden uit de praktijk schudden de lezer weer eens even wakker. Dat is dan ook de grote meerwaarde van dit boek. Een aanrader voor zorgverleners die al geruime tijd in de zorg werkzaam zijn, maar evenzogoed een aanrader voor beginnende beroepsbeoefenaren, studenten en docenten. Het boek is prettig leesbaar en naast de interviews met de negen zorgverleners zijn ook passages uit andere boeken opgenomen. Heel handig is de uitgebreide literatuurlijst en de lijst met interessante websites voor wie zich nog verder wil verdiepen.

Ineke van Aken