Kwaliteit

  • 2 min.
  • Redactioneel

Consumenten van nu zijn kritisch! Zo ook de mbo-studenten, getuige de demonstratie van mbostudenten voor beter onderwijs in Den Haag. Dat consumenten waar voor hun geld willen, en alles willen weten van het product dat zij willen kopen is logisch. En, of het nu om een digitale camera gaat, een zuinige auto, goed onderwijs- of zorgaanbod; de ‘beste koop’ is vanuit het marktdenken ‘leading’. Kwaliteit van bedrijven en instellingen wordt door veel organisaties gemeten en vervolgens door de ‘markt’ vertaald naar ‘beste koop’. Zo dingen restaurants naar de Michelinster, ziekenhuizen willen op hun beurt bij de ‘top 10’ van de beste ziekenhuizen horen en op 1 februari publiceerde de Onderwijsinspectie een lijst met mbo-opleidingen van onvoldoende kwaliteit, een opmaat voor een kwaliteitslijst voor mbo-opleidingen. Menig docent, schoolleider, student of ouder zal direct hebben gekeken of ‘hun’ opleiding op deze lijst voorkwam. Veelal kon met grote opluchting geconstateerd worden dat men zich geen zorgen hoefde te maken: geen plek op de ‘zwarte’ lijst. De opleidingskwaliteit was kennelijk voldoende bevonden. Echter het behouden of zelfs verbeteren van de kwaliteit vraagt om een permanent zoeken naar professionele interventies om het onderwijs en het leren op de werkplek te verbeteren. Onderwijsinstellingen doen hun best om in samenspraak met de praktijk, goede beroepsopleidingen te ontwikkelen. Waar liggen kansen voor verbetering op het gebied van onderwijs, leerprocessen, begeleiding en beoordeling? Hoe kunnen we gebruik maken van good practices? O&G biedt u de gelegenheid om kennis en ervaringen te delen en bij elkaar in de keuken te kijken. Zo vindt u in dit nummer een artikel over drie verschillende aanpakken voor professionalisering van docenten. Daarnaast een artikel waarin een uniforme begeleidingssystematiek voor verpleegkundestudenten van mbo en hbo en voor vervolgopleidingen wordt beschreven. Een systematiek die er toe leidt dat het begeleiden makkelijker wordt, de kwaliteit van het praktijkleren wordt verbeterd en afdelingen meer bereid zijn om studenten van verschillende opleidingsvarianten te begeleiden.

In de toolkit wordt eveneens aandacht besteed aan het praktijkleren; werkbegeleiders krijgen praktische handreikingen waarmee ze de begeleiding op een nog hoger peil kunnen brengen. In dit nummer vindt u het vervolg op dat artikel ‘kritisch denken’ uit nummer 1; drie modellen worden geïntroduceerd waarmee onderlinge verschillen in competentieniveaus beter geduid kunnen worden. Daarnaast andere interessante onderwerpen in ‘Van de werkvloer’ en ‘Ans Grotendorst In gesprek met’ en natuurlijk het nieuws en recensies.

Kortom weer genoeg stof om te lezen, te overdenken, te bediscussiëren en acties in gang te zetten; en alles gericht op verbetering van uw persoonlijke kwaliteit en hiermee automatisch ook de onderwijskwaliteit. Namens de redactie van Onderwijs en gezondheidszorg wens ik u veel leesplezier!