Waar onderwijs, onderzoek en beroepspraktijk elkaar ontmoeten
11 min.
Overige
Het fenomeen leerafdeling, waarin vooral een kwantitatieve oplossing wordt geboden voor de zorgvraag is veelvuldig beschreven in de vakliteratuur. Een nieuwe tendens is de aandacht voor kwalitatieve vragen vanuit de instellingen,gericht op verbetering van de zorg. Deze vragen zijn aanleiding geweest binnen de Hogeschool Utrecht om het bestaande concept learning community nader uit te werken. Binnen dat concept wordt nadruk gelegd op de samenwerking tussen studenten van verschillende niveaus, onderzoekers, docenten en professionals van de zorginstelling. Gezamenlijk werken zij aan de verbetering van de zorg. In dit artikel wordt de ontwikkeling van de learning community beschreven en wordt een praktijkvoorbeeld gegeven.
Inleiding
&ellipsis;
Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen
Bob de Nigtere is hoofd praktijkbureau van de hbo-v van de Hogeschool Utrecht. Hij is betrokken bij de ontwikkeling van de leerafdelingen en learning communities. ** Remco Coppoolse is werkzaam als projectleider innovatie bij het Instituut voor Verpleegkundige studies van de Hogeschool Utrecht. Een van de activiteiten in dat kader is om vorm te geven aan het concept learning community. *** Jita Hoogerduijn is werkzaam bij het lectoraat Verpleegkundige en Paramedische Zorg voor Chronisch Zieken en bij de hbo-v van de Hogeschool Utrecht. Zij doet onderzoek naar het voorkomen van complicaties ten gevolge van een ziekenhuisopname bij oudere patiƫnten en begeleidt de beschreven learning community.
Printdatum
18 oktober 2008
E-pubdatum
18 oktober 2008
ISSN print
0920-8100
ISSN online
1876-5793
Blijf op de hoogte
Een seintje wanneer de nieuwe editie van OenG is verschenen? Meld u aan voor onze nieuwsbrief.