Vaardig in vraaggerichte zorg. Werkboek voor begeleiders van teams

  • 5 min.
  • Recensie
  • Recensies

Vaardig in vraaggerichte zorg Werkboek voor begeleiders van teams

Auteurs: Gabriëlle Verbeek (Artemea), Merel van Uden (Sting), Anne Marie Vaalburg (Sting) ISBN:978-90- 78327-07-3. Pag: 40 Prijs: gratis te downloaden of in gedrukte versie (€ 15,-) via www.sting.nl en via www.artemea.nl.

Sinds januari 2008 zijn zorginstellingen verplicht om voor elke cliënt een zorgleefplan op te stellen. Verzorgenden moeten op hun beurt leren werken met het zorgleefplan. Dit vraagt om een vraaggerichte beroepshouding.

Artemea en Sting, de landelijke beroepsvereniging verzorging en kenniscentrum van de verzorging, hebben een competentieprofiel vraaggerichte zorg ontwikkeld. Aan de hand van drie kernvragen kunnen verzorgenden de cliënt begeleiden om de regie over zijn eigen leven te houden. Deze drie kernvragen zijn achtereenvolgens: Ken je de cliënt? Kom je er samen uit? Knok je voor de cliënt? Het werkboek is daadwerkelijk een werkboek en bevat geen lange theoretische verhandelingen. Anders zou het nooit op 40 pagina’s gepast hebben. Het heeft een duidelijke structuur, aansprekende foto’s, 8 concrete oefeningen en vele voorbeelden. Zoals een voorbeeld over kernvraag 1: het kennen van de cliënt: ‘We hadden hier een mijnheer die de hele dag voor het raam stond. Urenlang. Ik had de indruk dat hij op iemand stond te wachten. Zijn overleden vrouw misschien? Ik deed mijn best hem meer bij de groep te betrekken. Pas toen ik van zijn zoon hoorde dat hij binnenvaartschipper was geweest begreep ik het beter. Nu ga ik af en toe naast hem staan en praat over het weer en de waterstanden’. Of een voorbeeld over kernvraag 2: Knok je voor je cliënt?: ‘Ik heb een vrijwilliger geregeld voor een van mijn cliënten. Hij gaf aan dat hij gewend was op zaterdagmiddag naar het café te gaan: kijken bij biljarten en een biertje drinken. Hier in de buurt is een soort uitzendbureau voor vrijwilligers. In overleg met mijnheer heb ik daar een oproep geplaatst. Nu ‘neemt hij er eentje’ op zaterdagmiddag!

Het werkboek besluit met tips voor begeleiders om vraaggericht te werken. Dezelfde vragen blijken namelijk toepasbaar op medewerkers; Ken je je medewerkers? Kom je er samen met je medewerkers uit? Knok je voor je medewerkers? Het werkboek is een echte aanrader voor voortrekkers op een afdeling die aan de slag willen met vraaggerichte zorg. Voor de kosten (€15) hoeft u het niet te laten. Het is bovendien ook gratis te downloaden via de website van Sting (www.sting.nl) of Artemea (www.artemea.nl)

Carolien Sino

Sinds januari 2008 zijn zorginstellingen verplicht om voor elke cliënt een zorgleefplan op te stellen. Verzorgenden moeten op hun beurt leren werken met het zorgleefplan. Dit vraagt om een vraaggerichte beroepshouding.

Artemea en Sting, de landelijke beroepsvereniging verzorging en kenniscentrum van de verzorging, hebben een competentieprofiel vraaggerichte zorg ontwikkeld. Aan de hand van drie kernvragen kunnen verzorgenden de cliënt begeleiden om de regie over zijn eigen leven te houden. Deze drie kernvragen zijn achtereenvolgens: Ken je de cliënt? Kom je er samen uit? Knok je voor de cliënt? Het werkboek is daadwerkelijk een werkboek en bevat geen lange theoretische verhandelingen. Anders zou het nooit op 40 pagina’s gepast hebben. Het heeft een duidelijke structuur, aansprekende foto’s, 8 concrete oefeningen en vele voorbeelden. Zoals een voorbeeld over kernvraag 1: het kennen van de cliënt: ‘We hadden hier een mijnheer die de hele dag voor het raam stond. Urenlang. Ik had de indruk dat hij op iemand stond te wachten. Zijn overleden vrouw misschien? Ik deed mijn best hem meer bij de groep te betrekken. Pas toen ik van zijn zoon hoorde dat hij binnenvaartschipper was geweest begreep ik het beter. Nu ga ik af en toe naast hem staan en praat over het weer en de waterstanden’. Of een voorbeeld over kernvraag 2: Knok je voor je cliënt?: ‘Ik heb een vrijwilliger geregeld voor een van mijn cliënten. Hij gaf aan dat hij gewend was op zaterdagmiddag naar het café te gaan: kijken bij biljarten en een biertje drinken. Hier in de buurt is een soort uitzendbureau voor vrijwilligers. In overleg met mijnheer heb ik daar een oproep geplaatst. Nu ‘neemt hij er eentje’ op zaterdagmiddag!

Sinds januari 2008 zijn zorginstellingen verplicht om voor elke cliënt een zorgleefplan op te stellen. Verzorgenden moeten op hun beurt leren werken met het zorgleefplan. Dit vraagt om een vraaggerichte beroepshouding.

Artemea en Sting, de landelijke beroepsvereniging verzorging en kenniscentrum van de verzorging, hebben een competentieprofiel vraaggerichte zorg ontwikkeld. Aan de hand van drie kernvragen kunnen verzorgenden de cliënt begeleiden om de regie over zijn eigen leven te houden. Deze drie kernvragen zijn achtereenvolgens: Ken je de cliënt? Kom je er samen uit? Knok je voor de cliënt? Het werkboek is daadwerkelijk een werkboek en bevat geen lange theoretische verhandelingen. Anders zou het nooit op 40 pagina’s gepast hebben. Het heeft een duidelijke structuur, aansprekende foto’s, 8 concrete oefeningen en vele voorbeelden. Zoals een voorbeeld over kernvraag 1: het kennen van de cliënt: ‘We hadden hier een mijnheer die de hele dag voor het raam stond. Urenlang. Ik had de indruk dat hij op iemand stond te wachten. Zijn overleden vrouw misschien? Ik deed mijn best hem meer bij de groep te betrekken. Pas toen ik van zijn zoon hoorde dat hij binnenvaartschipper was geweest begreep ik het beter. Nu ga ik af en toe naast hem staan en praat over het weer en de waterstanden’. Of een voorbeeld over kernvraag 2: Knok je voor je cliënt?: ‘Ik heb een vrijwilliger geregeld voor een van mijn cliënten. Hij gaf aan dat hij gewend was op zaterdagmiddag naar het café te gaan: kijken bij biljarten en een biertje drinken. Hier in de buurt is een soort uitzendbureau voor vrijwilligers. In overleg met mijnheer heb ik daar een oproep geplaatst. Nu ‘neemt hij er eentje’ op zaterdagmiddag!

Het werkboek besluit met tips voor begeleiders om vraaggericht te werken. Dezelfde vragen blijken namelijk toepasbaar op medewerkers; Ken je je medewerkers? Kom je er samen met je medewerkers uit? Knok je voor je medewerkers? Het werkboek is een echte aanrader voor voortrekkers op een afdeling die aan de slag willen met vraaggerichte zorg. Voor de kosten (€15) hoeft u het niet te laten. Het is bovendien ook gratis te downloaden via de website van Sting (www.sting.nl) of Artemea (www.artemea.nl)

Carolien Sino

Het werkboek besluit met tips voor begeleiders om vraaggericht te werken. Dezelfde vragen blijken namelijk toepasbaar op medewerkers; Ken je je medewerkers? Kom je er samen met je medewerkers uit? Knok je voor je medewerkers? Het werkboek is een echte aanrader voor voortrekkers op een afdeling die aan de slag willen met vraaggerichte zorg. Voor de kosten (€15) hoeft u het niet te laten. Het is bovendien ook gratis te downloaden via de website van Sting (www.sting.nl) of Artemea (www.artemea.nl)