Het einde van de vakantie(s)

  • 1 min.
  • Redactioneel

Hopelijk heeft u allen genoten van een fijne zomervakantie. Gelukkig hebben velen een relatief lange vakantie. Als het aan minister Plasterk ligt, zouden deze vakanties van 50 tot 60 dagen per jaar (afhankelijk van christelijke feestdagen en vakantiespreiding) best korter mogen om de werkdruk in het onderwijs te verlagen. Dit voorjaar liet hij hierover een zogenoemd proefballonnetje op. Dit leidde natuurlijk tot grote opwinding bij de onderwijsbonden. Het aantal lesvrije weken van docenten is al decennia net zo constant als het geklaag erover door de buitenwacht. Onderwijsgevenden hebben veel vrije dagen, meer dan twee keer zoveel als de gemiddelde werknemer. Maar er gaat veel vanaf. Menig docent gebruikt vrije dagen voor het voorbereiden van de les of voor nakijkwerk. De zomer wordt door velen echter ook gebruikt om op stage te gaan in zorginstellingen of anderszins aan deskundigheidsbevordering te doen. Of gewoon om lekker door te werken, in een rustige en daardoor uiterst productieve periode. De redactie heeft deze vakantie onder andere gebruikt om met veel plezier weer een nummer van Onderwijs & Gezondheidszorg te verzorgen. Naar mijn bescheiden mening weer een nummer vol leuke en direct toepasbare ideeën. Zo ben ik zelf alvast (in mijn vakantie!) aan de slag gegaan met de Tijdreizen van Gerben Westerhof en zijn collega’s, in een Minor ouderenzorg. Ook de toolkit over het gebruik van casuïstiek heeft mij op ideeën gebracht. Ik hoop dat er ook voor u weer voldoende van uw gading bij zit!

En als docent heb ik nog maar eens extra genoten van mijn lange zomervakantie. Misschien was het wel de laatste in deze vorm! Veel leesplezier.