Vijf Recensies

  • 5 min.
  • Recensie
  • Recensies

Werkboek EVV
Auteur: Nicolien van Halem
ISBN:978-90-313-4985-2
48 pagina’s
Prijs: € 18,00
Uitgever: Bohn Stafleu van Loghum

Het werkboek EVV hoort bij het eerder verschenen studieboek De eerstverantwoordelijk verzorgende - onmisbaar in de zorg. Volgens de auteur biedt dit werkboek verdieping aan de leerstof van het studieboek en een link naar de beroepspraktijk. Ondanks de omvang van het boekje (48 pagina’s) begint de auteur met leestips- en strategieën. De vijf hoofdstukken, gebaseerd op het kwalificatieprofiel van de eerstverantwoordelijke verzorgende, hebben alle dezelfde heldere structuur waarin steeds een casus centraal staat. Aan deze casus worden (praktijkgerichte) opdrachten gekoppeld. Enkele voorbeelden: Ga voor jezelf na welke beroepscompetenties je al verworven hebt door je opleiding als verzorgende en je werkervaring. Welk rapportagesysteem gebruik je in je eigen werksituatie? Vind je dat dit voldoet? Met behulp van deze praktijkgerelateerde vragen wordt de doelgroep, (aankomend) Eerste Verantwoordelijke Verzorgenden en zorgcoördinatoren, aangesproken op reeds opgedane kennis en ervaring. Het boekje is middels de opdrachten inderdaad een werkboekje, waarmee op eenvoudige wijze praktische geoefend kan worden tijdens een cursus EVV voor verzorgenden. Prima cursusmateriaal ter aanvulling op het theorieboek dus.

Carolien Sino

Inleiding Medische Kennis
Auteur: E.A.F. Wentink
ISBN:9789031349487
297 pagina’s
Prijs: € 35,00
Uitgever: Bohn Stafleu van Loghum

Inleiding medische kennis tracht een breed beeld te geven van de dagelijkse beroepspraktijk van de doktersassistent. Zo passeren onder andere hoofdstukken over medische terminologie, lichamelijk onderzoek, aangeboren aandoeningen, psychologie, infectieziekten, gezwellen, geneesmiddelenkennis, kindergeneeskunde, veroudering en gezondheid en ziekte in andere culturen de revue. Hiermee is de auteur geslaagd in zijn opzet om een breed beeld te scheppen van het werk van de doktersassistent. Ieder hoofdstuk begint met een casus. Aan de hand van deze voorbeelden uit de praktijk wordt inzicht gegeven in het functioneren van een huisartsenpraktijk en in de rol van de assistent. Zo wordt bijvoorbeeld een taai hoofdstuk (rijtjes leren!) over medische terminologie ‘opgeleukt’ met overdrachtsbrieven van specialisten aan huisartsen. Op deze wijze tracht de auteur antwoord te geven op de vraag van de doktersassistente: waarom moet ik dit leren/weten? Het boek bevat veel aansprekende foto’s, (strip)tekeningen en plaatjes. Het taalgebruik is helder en daarmee op de juiste wijze geschreven voor de doelgroep. Voor een orgaangericht overzicht van de belangrijkste ziektebeelden verwijst de auteur naar het boek Medische kennis voor doktersassistenten.

Carolien Sino

Marktgericht schoolmanagement. Marketing, leiderschap en management in een onderwijsomgeving.
Auteur: Willem Valks.
ISBN 9789024417674
Omvang: 235 pagina’s
Uitgever: Nelissen Soest.
Prijs: € 27,50

Veel lezers van Onderwijs & gezondheidszorg hebben in mbo of hbo een coördinerende, dan wel een leidinggevende functie. Als coördinator, of als manager ben je vaak op zoek naar de juiste piste die je samen met je mensen wilt afgaan. Het kiezen van de piste is een belangrijk afwegingsproces, waar je als leidinggevende vaak alleen voorstaat. Neem je de moeilijke weg (zwarte piste), een middenweg (oranje) of een weg waar je niemand kwijt zult raken (blauwe piste). Vaak kies je voor de makkelijkste weg en probeer je alle kikkers in de kruiwagen te houden. Het boek van Willem Valks kan je hierbij helpen. Het zoekt naar wegen die naar de beste oplossingen leiden; het boek geeft adviezen hoe je je managementactiviteiten kunt beheersen en helpt je bij het stellen van prioriteiten. De context van het boek is het managementgedrag van coördinatoren of leidinggevenden in een onderwijsinstelling. Geschikt dus voor allen die een leidinggevende functie hebben of op termijn ambiëren. Het boek is overzichtelijk en behandelt in drie lange hoofdstukken de kwintessens van de managementvaardigheden die in een school tot ontplooiing moeten komen. De hoofdstukken en daarbij behorende onderwerpen zijn: (1) positiebepaling van de manager: waarbij het gaat om maatschappelijke aspecten (de schoolorganisatie maakt deel uit van onze samenleving); het debat rondom missie visie; onderwijsmarketing; (2) leiderschap, waaronder: definitie van leiderschap; werken met teams; creativiteit; lerende organisatie; (3) management, waaronder: managementstatuut volgens Carver, management & excellente onderwijsorganisaties; projecten. Het boek is helder geschreven en bevat opdrachten en formats (bijvoorbeeld voor het gebruik van projecten), die meteen in de managementpraktijk kunnen worden toegepast. Valks heeft veel ervaring met leidinggeven en is in staat om theoretische concepten te verbinden met de onderwijspraktijk. Hierdoor is het boek makkelijk toegankelijk en een aanwinst binnen de vele boeken die inmiddels voor managers zijn geschreven. Een aanrader!

Wilma Ribbens

Handboek Ouderenpsychologie
Onder redactie van: Anne Margriet Pot, Yolande Kuin, Marja Vink
ISBN: 90 5898 110 X
Prijs: € 49,00
Uitgever: De Tijdstroom

De ouderenpsychologie is een specifiek, nog betrekkelijk jong aandachtsgebied binnen de psychologie. Naarmate het percentage ouderen stijgt, komen psychologen en andere hulpverleners in toenemende mate in contact met ouderen. Gezondheidszorg wordt steeds meer ouderenzorg. De agenda van de sociale wetenschappen en dus ook van de ouderenpsychologie wordt in belangrijke mate bepaald door ontwikkelingen in de samenleving. In hoofdstuk 1 worden deze samengevat in de begrippen continuïteit, pluriformiteit en autonomie. Het boek kent zes delen:

  1. Ouder worden en ouderen, zoals ouder worden in sociaal-culturele en omgevingscontext, biologische veroudering en leeftijdgerelateerde aandoeningen.

  2. Domeinen van psychisch functioneren, zoals emotie en stemming, persoonlijkheid.

  3. Thema’s in levensloopperspectief, zoals zingeving, wilsbekwaamheid, rouw, kwaliteit van leven.

  4. Psychologische interventies, zoals preventie, cliëntgerichte therapie, narratieve psychotherapie, persoonsgerichte benaderingswijze bij dementie.

  5. Speciale aandachtsgroepen, zoals oudere migranten in de Nederlandse samenleving, ouderen met verstandelijke handicap.

  6. Thema’s in de beroepsuitoefening, zoals beroepsethiek in de hulpverlening aanga ouderen, didactisch vaardigheden, multidisciplinaire samenwerking.

Dit handboek beoogt hulpverleners die in de gezondheidszorg met ouderen werken of daartoe worden opgeleid een basis te bieden om hun werk gefundeerd en geïnspireerd te verrichten. De auteurs zijn afkomstig van universiteiten, medische centra en instellingen. Het brede draagvlak garandeert de diversiteit in accenten, benaderingen en opvattingen. Dit boek biedt kennis en ervaring vanuit het werkveld en geeft inzicht in de theorievorming en internationale gemeenschappelijke bevindingen op het vakgebied. Kortom: een goed geslaagde combinatie van praktijk en theorie.

Jan Mistrate Haarhuis

Jaarboek werknemers in de zorg
Een uitgave van ABVAKABO-FNV
ISBN 978-90-72166 -18-0

Het ‘Jaarboek werknemers in de zorg’ biedt brede niet-specialistische informatie over ontwikkelingen in de zorg. Het behandelt o.a. arbeidsomstandigheden/arbeidsvoorwaarden, opleidingen, ziekteverzuim, wetgeving, financiering van de zorg, arbeidsmarkt, pensioenvoorziening en - als belangrijk onderdeel - beroepsinhoudelijke ontwikkelingen. Tevens treft u de vertaling aan van resultaten van onderzoeken, studies, rapporten etc., uitgebracht door de sectorfondsen, werkgevers- en werknemersorganisaties, zorginstituten en overheidsorganen. Het jaarboek richt zich tot de niet-medische werkers in de zorg, met name verpleegkundigen en verzorgenden. Het jaarboek verschijnt jaarlijks sinds 1996. Een zeer handige en onmisbare informatiebron.

Jan Mistrate Haarhuis