Dit artikel doet verslag van een promotieonderzoek waarin een procedure werd ontwikkeld voor docentenbegeleiding en -beoordeling binnen de universiteit. Hierbij werd gebruik gemaakt van een portfolio: in feite een aangekleed CV dat allerlei materialen bevat zoals studentenoordelen, videofragmenten en eigen reflecties. Portfolio’s kunnen worden ingezet als reflectie-instrument om na te denken over het eigen functioneren én voor bevorderingsbeslissingen. Waardevol bleek vooral de combinatie van individueel reflecteren én daarover doorpraten met collega’s of een persoonlijke coach. Uitwisseling van gezichtspunten is tevens aanbeveling voor het toewerken naar bevorderingsbeslissingen.
Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen
Dr. Dineke Tigelaar was als Onderzoeker in Opleiding verbonden aan de Capaciteitsgroep Onderwijsontwikkeling en Onderwijsresearch van de Universiteit Maastricht. Thans werkt zij als Universitair Docent bij het Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing (ICLON) van de Universiteit Leiden.
Printdatum
6 april 2006
E-pubdatum
17 juli 2013
ISSN print
0920-8100
ISSN online
1876-5793
Blijf op de hoogte
Een seintje wanneer de nieuwe editie van OenG is verschenen? Meld u aan voor onze nieuwsbrief.