Het VMBO in de etalage van uw vakblad

  • 1 min.
  • Redactioneel

Het hoofdartikel van dit nummer stelt de theorie en praktijk van werkveldsimulatie binnen het VMBO centraal. De toolkit koppelt de theorie uit het hoofdartikel aan de praktijk. Dus veel aandacht voor het VMBO. En dit, in een periode, dat de media vooral inzoemen op de problemen van het VMBO. Problemen over het gedrag van leerlingen, leerachterstanden in het Leerweg Ondersteunend Onderwijs (LWOO), taalproblemen, geweld, tanende motivatie van leerlingen en hiermee samenhangend de kans op uitval en dreigende werkloosheid. In het VMBO-debat kan dit lijstje gemakkelijk met onderwerpen worden aangevuld! Dat is echter niet de intentie van een vakblad dat de pretentie heeft ontwikkelingen kritisch te volgen en in een bredere context te plaatsen. Ondanks de kritiek zijn talloze VMBO-scholen en ROC's druk bezig om de doorstroming naar het MBO te ontwikkelen. Door het VMBO effectief in te zetten in de beroepskolom kan de leerling onderwijswinst behalen. Vandaar dat de redactie blij is met het artikel van Henny Jacobs en haar toolkit met co-auteur Jan Mistrate Haarhuis van de SLO te Enschede. Uit hun artikelen blijkt dat de leerweg van de leerling centraal staat en hen voorbereidt op gezondheidszorgopleidingen in het MBO. Ook voor lezers uit het MBO en HBO bieden deze artikelen inspiratie voor de inrichting van hun lessen en werkcolleges.

Verder in dit nummer een artikel van studenten over NLP. Lector Marieke Schuurmans wordt door Ans Grotendorst aan u voorgesteld. Het vervolgartikel van Deirdre Beneken genaamd Kolmer, en een oproep van de auteur voor de ontwikkeling van een toolkit die in nummer 5 wordt gepubliceerd. De redactie beveelt haar oproep bij u aan! Verder o.a. een verslag van een project om meer allochtonen voor de zorg op te leiden en een artikel over de transmurale beweging binnen de kraamzorg. Nieuws, recensies en agenda complementeren deze O&G.

Namens de redactie wens ik u veel inspiratie. Henk Ritzen.