Praktijkopleiders Gezondheidszorg/Welzijn

  • 1 min.
  • Recensie
  • Recensies

De aanleiding tot het schrijven van dit boek zijn de veranderde eindtermen voor de opleiding tot praktijkopleider. Tot nu toe maakten de verschillende opleidingen tot praktijkopleider voornamelijk gebruik van ondersteunende boeken en artikelen. De auteurs en uitgeverij vonden de tijd rijp om een boek op de markt te brengen dat specifiek gericht is op deze nieuwe opleiding tot praktijkopleider.

De inhoud bestaat uit drie delen. Het eerste deel richt zich op de positie van de praktijkopleider in een organisatie en het competentie gericht leren. Het tweede deel behandelt deelkwalificatie 401: dit omvat het ontwikkelen en uitvoeren van een werkplan voor opleidingstrajecten. Het laatste deel behandelt deelkwalificatie 402: het afwegen van belangen en leervoorwaarden creëren.

De opzet is als volgt: eerst komt de theorie aan bod, ondersteund door voorbeelden vanuit gezondheidszorg en welzijn, daarna volgen mini-samenvattingen (ook verkrijgbaar als powerpointpresentaties). In een aparte map zit een draaiboek met bijpassende (BPV) opdrachten.

De theorie wordt algemeen behandeld en kent weinig diepgang; men komt veel algemeenheden tegen. De voorbeelden zijn echter helder en geven een goede weergave van de werkelijkheid. De mini-samenvattingen zijn creatief geschreven en geven structuur. Het draaiboek geeft suggesties voor werkvormen en onderwerpen die toepasbaar zijn in verschillende vormen van onderwijs. Ze gaan uit van een studiedag die bestaat uit een hoorcollege, vaardigheidstraining en intervisiebijeenkomst. Er worden veel casussen aangeboden die volgens de zevensprong kunnen worden uitgewerkt. Ook beoordelingsformulieren zijn toegevoegd. Zowel studievaardigheden als beroepsvaardigheden worden benoemd. De opdrachten zijn gericht op het schoolse onderwijs en geeft ideeën voor het onderwijs op de werkvloer. De auteurs hebben gepoogd de eindtermen zo veel mogelijk in competenties te beschrijven. Dit stimuleert de studenten om zich het competentiegericht leren eigen te maken. De auteurs hebben ook een apart hoofdstuk gewijd aan het competentiegericht leren. Een absolute must voor de hedendaagse opleider.

De prettige lay-out en het hanteren van steeds eenzelfde systematiek stimuleert tot lezen. Het taalgebruik is wisselend, het richt zich op MBO-opgeleiden en is regelmatig vermengd met vaktaal. Deze combinatie vraagt ondersteuning van een docent. Een goede aanzet van de auteurs om voor deze doelgroep een boek te schrijven, waarin alle aspecten van het vak worden behandeld. Duidelijker samenhang tussen de onderdelen van het boek en enige diepgang worden in dit eerste deel nog gemist. In december van dit jaar komt het tweede deel uit, daarin worden de deelkwalificaties 403, Leerproces begeleiden en beoordelen en 404, Werkbegeleiders coachen behandeld.