Beroepsopleidingen geven een belangrijke plaats aan het leren van studenten in de beroepspraktijk. Terecht, want werkelijk leren handelen als beroepsbeoefenaar kun je alleen in de praktijk, ofwel: het verwerven van beroepscompetenties vereist het beoefenen ervan in de praktijk. Het is echter niet eenvoudig om leren in de werkomgeving doelgericht te organiseren en te begeleiden. Niet alleen de condities maar ook de leerprocessen tijdens stages zijn van een andere aard dan leerprocessen binnen school. Studenten gaan deel uitmaken van de beroepspraktijk en leren door als aanstaande beroepsbeoefenaar te participeren in die praktijk. Hoe verloopt werkend leren en wat is nodig om dat leren zo optimaal mogelijk te laten verlopen?
&ellipsis;
Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen
Drs. S. Bolhuis is als onderwijskundige werkzaam bij de Afdeling Onderwijsontwikkeling en Onderzoek van het Onderwijsinstituut, UMC St. Radboud, Nijmegen. Correspondentieadres: Dr. S. Bolhuis, UMC Sint Radboud Nijmegen, Onderwijsinstituut, Onderwijsontwikkeling en Onderzoek, 224 KTC, Postbus 9101, 6500 HB Nijmegen, S.Bolhuis@ped.kun.nl
Printdatum
1 juni 2003
E-pubdatum
1 juni 2003
ISSN print
0920-8100
ISSN online
1876-5793
Blijf op de hoogte
Een seintje wanneer de nieuwe editie van OenG is verschenen? Meld u aan voor onze nieuwsbrief.