Wat bevordert het leren van mbo-zorgverleners in het verpleeghuis?

  • 9 min.
  • Onderzoek
  • Onderzoek Actueel Uitgelicht

Als je je bezighoudt met opleiden en leren in de verpleeghuiszorg, dan wil je weten welke factoren van belang zijn om het leren van zorgverleners te stimuleren. Veel zorgmedewerkers in de verpleeghuiszorg zijn mbo-opgeleid. Zijn er factoren waar je rekening mee kunt houden, als je een goed leerklimaat voor hen wilt realiseren en hen wilt ondersteunen bij hun leertraject? Wij deden een literatuuronderzoek hiernaar en delen onze bevindingen.

Inleiding

De complexiteit van de zorgverlening in verpleeghuizen is toegenomen de afgelopen jaren. Bewoners komen op hogere leeftijd in de verpleeghuizen en hebben meer complexe problematiek. Om kennis en vaardigheden te blijven ontwikkelen en een hoge kwaliteit van verpleeghuiszorg te kunnen blijven garanderen, is het belangrijk om te weten hoe zorgverleners continu leren en ontwikkelen en hoe dit te ondersteunen is. In Nederlandse verpleeghuizen is ruim 80 procent van het verzorgend personeel mbo-opgeleid: assistenten, helpenden, verzorgenden en verpleegkundigen niveau 4. Daarom wilden we de leeractiviteiten van deze grote groep zorgverleners onderzoeken.&ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?