Lezers reageren

‘Direct aan de zorgvrager tijd besteden is leuker dan administratie voeren’

  • 3 min.
  • Opinie

Vanaf januari 2018 gaan verschillende beroepsgroepen samen met verzekeraars, beroepsverenigingen en toezichthouders vaststellen welke regels binnen hun vakgebied kunnen worden geschrapt en wat er nodig is om dit te realiseren. Een van de eerste maatregelen is het schrappen van de 5-minutenregistratie voor de wijkverpleegkundigen, met onder andere als argument het verhogen van het werkplezier. Wij wilden graag uw reactie weten op de volgende stelling: Regels moeten geschrapt worden om de inhoud ervan, en niet met als argument ‘verhogen van het werkplezier’. We ontvingen reacties via Twitter en LinkedIn: het schrappen van regels moet wel een doel dienen, maar eigenlijk is iedereen het erover eens dat werkplezier een groot goed is.

Belang van de zorgvrager

Het argument “werkplezier” kan natuurlijk niet als geïsoleerd argument aan de voorkant gebracht worden. Dan zouden veiligheid/tevredenheid en de wens van de zorgvrager in het geding kunnen komen. Maar... als het schrappen van onnodige administratie, onnodige afvinklijstjes en overdreven handelingen in het kader van “kwaliteitszorg” ervoor zorgt dat verzorgenden en verpleegkundigen hun eigenlijke werk kunnen doen, dan verhoogt dat automatisch het werkplezier. Tijd besteden direct aan de zorgvrager is leuker dan administratie voeren. Neemt niet weg dat er ook regels zijn die niet geschrapt kunnen worden en er ook administratie gevoerd moet worden, werkelijk ten behoeve van de zorgvrager. Dat heet dan gewoon “je werk”... Werkplezier zou dus meer als uitkomst van het schrappen verwoord mogen worden. Welz

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?