Een les verpleegkunde op z’n Zweeds

Een kijkje over de grens

  • 9 min.
  • Best practices

De ontwikkelingen in de zorg gaan razendsnel en daarmee veranderen ook de opleidingen tot hbo-verpleegkundige. Wij, zes studenten van het programma Bachelor with Honours Nursing (BHN) aan de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN), bezochten in maart 2016 de Sophiahemmet University in Stockholm om de verschillen in kaart te brengen tussen de hbo-v aan de HAN en de opleiding tot verpleegkundige aan de Sophiahemmet University. In dit artikel delen we de belangrijkste bevindingen van ons bezoek aan de Zweedse universiteit.

Op internationaal niveau is een aantal dezelfde ontwikkelingen zichtbaar in de gezondheidszorg. Een van deze ontwikkelingen is de aandacht voor het opleiden van verpleegkundigen om aan de toenemende complexiteit van zorg te kunnen voldoen (Berends, 2016a). Daarnaast hebben de maatschappelijke en technologische ontwikkelingen en hervormingen in de zorg, zoals e-health en de focus op zelfmanagement, in Nederland geleid tot de vormgeving van het nieuwe opleidingsprofiel voor verpleegkundigen (Bachelor Nursing 2020) (Stuurgroep Bachelor of Nursing 2020, 2016). Ook op de HAN in Nijmegen is de afgelopen maanden hard gewerkt aan de ontwikkeling van een nieuw curriculum voor verpleegkundestudenten om zo bij te dragen aan een goede voorbereiding op het werkveld. Generalistisch opleiden en focussen op het bevorderen van gezondheid en gezond gedrag zijn de kernwoorden binnen het nieuwe curriculu

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?