Empirische ethiek en morele vorming van bachelor studenten verpleegkunde
Resultaten van twee jaar lectoraat Verpleegkundige Beroepsethiek
11 min.
Overige
Sinds 2009 kent de Academie Gezondheidszorg van de Christelijke Hogeschool Ede het lectoraat Verpleegkundige Beroepsethiek. Het lectoraat doet praktijkgericht onderzoek naar het vermogen van verpleegkundigen om in de eigen werkprocessen en overlegvormen over goede zorg te reflecteren en te overleggen, zodat zij bijdragen aan de morele kwaliteit van de zorgpraktijk. Anders gezegd, door beschrijvende (in plaats van voorschrijvende) ethiek ontwikkelt het lectoraat kennis die kan bijdragen aan morele vorming van bachelor verpleegkundestudenten.
Probleem
Uit onderzoek blijkt dat de verhouding tot de organisatorische context centraal staat in de situaties waarin verpleegkundigen en verzorgenden ethische spanningen ervaren. &ellipsis;
Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen
Dr. B.S. (Bart) Cusveller, Lector Verpleegkundige Beroepsethiek, Christelijke Hogeschool Ede
F. (Ria) den Hertog MScN, Opleidingsdocent, lid kenniskring, Lectoraat Verpleegkundige Beroepsethiek, Christelijke Hogeschool Ede
Printdatum
18 oktober 2012
E-pubdatum
22 oktober 2012
ISSN print
0920-8100
ISSN online
1876-5793
Blijf op de hoogte
Een seintje wanneer de nieuwe editie van OenG is verschenen? Meld u aan voor onze nieuwsbrief.