Opleidingsafdeling: krachtig leerklimaat of broeikaseffect
Een onderzoek naar de implementerende waarde van het meten van het leerklimaat
13 min.
Onderzoek
Inhoud
Probleemschets
Casus
Meetinstrumenten
Praktijkgericht onderzoek
Bevindingen
Tot slot
Literatuurverwijzing
In het licht van maatschappelijke ontwikkelingen is het huidige tekort aan stageplaatsen voor verpleegkunde studenten zorgelijk. Als mogelijke oplossing hiervoor wordt het creëren van opleidingsafdelingen gezien. De leeromgeving speelt een belangrijke rol binnen opleidingsafdelingen. Hoe je de krachtige leeromgeving kunt ontwikkelen, meten en vervolgens kunt beïnvloeden is een actuele vraag (Gobbens, e.a., 2007). Ons antwoord op deze vraag is de implementatie van drie meetinstrumenten in een planning controlcyclus binnen de leeromgeving. Op de opleidingsafdeling thorax-hartchirurgie en urologie van het Uni
Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen
Odiel Witjes-Wooning, Sivera Berben, Charles Wiellersen, Will Molema, Henk van Berkel, Louk Hollands
Over de auteur
Drs. Odiel Witjes-Wooning, Verpleegkundige UMC St Radboud
Drs. Sivera Berben, Wetenschappelijk onderzoeker UMC St Radboud
Charles Wiellersen, Hoofdverpleegkundige UMC St Radboud
Will Molema, Docent ROC Nijmegen
Dr. Henk van Berkel, werkzaam bij de vakgroep onderwijsontwikkeling en onderwijsresearch van de Universiteit Maastricht
Drs. Louk Hollands, werkzaam bij de vakgroep verpleging en verzorging van de Universiteit Maastricht.
Printdatum
6 december 2007
E-pubdatum
6 december 2007
ISSN print
0920-8100
ISSN online
1876-5793
Blijf op de hoogte
Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang updates en blijf op de hoogte van alles wat er speelt en volg ons op LinkedIn.