Lezers reageren

‘Er zijn veel onderwerpen die ik al vaak heb behandeld en die mij totaal niet interesseren’

  • 3 min.
  • Opinie

‘Het aanbod van cursussen voor ervaren zorgprofessionals is te veel one-size-fits-all’ luidde de stelling waarover we uw mening vroegen. Alle professionals zullen hun (beroeps)leven lang moeten blijven leren want kennis is snel verouderd. De toename van digitale mogelijkheden en zorgtechnologie zorgen voor inspiratie en aanpassingen. Dus voor zowel jongeren als ouderen zullen er cursussen moeten komen die tegemoet komen aan hun persoonlijke leerbehoeftes. Op de stelling is gereageerd vanuit drie perspectieven: een instelling, een afnemer/cursist en een opleiding.

Voorbereiden op individuele trajecten

‘De lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn (LGW) biedt binnen de differentiatie
“opleider in de beroepspraktijk” een onderwijsprogramma aan waarin de studenten met behulp van het 8-veldenmodel van Kessels leren in kaart te brengen wat de specifieke scholingsbehoefte is. Op basis daarvan ontwikkelen zij een raamwerk voor de betreffende training/scholing. De beroepenveldcommissie toonde zich zeer enthousiast over dit onderdeel. Met name de oud-studenten, die nu werkzaam zijn in die beroepspraktijken, geven aan dat zij hiermee handvatten krijgen over hoe zij met scholingen/trainingen aan kunnen sluiten op de individuele behoefte in plaats van het aanbieden van de standaard scholingen.’
Godelieve Huijbregts, docent/opleider Lerarenopleiding Gezondheidszorg en Welzijn, HAN


Aansluiting voor verpleegkundigen met veel werkervaring steeds minder

‘Eens: steeds vaker loop ik er tegen aan dat cursussen vol zitten met al bekende informatie of verplichte items die de belasting van de cursist verhogen, maar daarbij niet de kennis of de ontwikkeling van de cursist verbeteren. Bij mezelf merk ik dat ik steeds meer tegen cursussen ga aanhikken, omdat er veel studiebelasting bijkomt voor onderwerpen die ik al vaak heb behandeld gekregen, die totaal niet mijn interesse hebben en waarbij in de groep de sfeer hangt van al die verplichte opdrachten en secundaire informatie. Hierdoor sluiten de cursussen wat mij betreft steeds minder vaak voor 80-100 procent aan bij de behoefte van de cursist en doel van de cursus. Terwijl die tijd inderdaad beter gebruikt kan worden voor diepgang, vernieuwingen. Hopelijk mag dit er toe bijdragen dat er meer diepgang in de cursussen komt.’
Corné Noorland, Senior verpleegkundige Zorglijn Algemene en Acute Neurochirurgie


Van leerperspectief naar perspectief van werk

‘Het Canisius Wilhelmina Ziekenhuis is een kennisintensieve organisatie. Dit wordt versterkt door verschillende interne en externe ontwikkelingen. Zoals het verplaatsen van minder complexe zorg naar de eerste lijn, herstel van een ingreep die steeds meer buiten het ziekenhuis plaatsvindt, technologische ontwikkelingen, digitale mogelijkheden, nieuwe vormen van diagnostiek en behandelmethoden en een steeds ouder wordende bevolking met meer complexe of meervoudige ziektebeelden. Kortom: binnen onze organisatie is het verkrijgen, creëren, verspreiden en toepassen van kennis op de verbetering en de vernieuwing van onze zorgprocessen van vitaal belang. En daarmee ons vermogen om voortdurend te verbeteren en te vernieuwen. Daarom besteden we veel aandacht aan het scholen en bijscholen van medewerkers. Het centrale uitgangspunt is “presteren door leren”. Het gaat dan om: het onderhouden, verbeteren, veranderen en innoveren in het persoonlijk maken van zorg. Van: hoe kan ik hier beter in worden (leerperspectief), naar: hoe lossen we dit probleem op (perspectief van werk). Double loop learning.’
Godelief te Dorsthorst, senior opleidingsadviseur, Leerhuis Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis


REAGEER!

DE STELLING VOOR DE VOLGENDE OenG:

‘Studenten moeten op school kunnen oefenen met een EPD’

Toelichting: Het elektronisch patiëntendossier (EPD) is een digitaal dossier dat bedoeld is voor het uitwisselen van medische gegevens in de praktijk. 
Het EPD is niet meer weg te denken uit de instellingen. Omdat er meerdere leveranciers zijn, komen studenten tijdens hun stage in aanraking met verschillende EPD-systemen. Kunnen opleidingen hun studenten wel voldoende voorbereiden op het werken met een EPD? Of moeten ze dit overlaten aan de praktijk?

Stuur uw bijdrage van maximaal 250 woorden uiterlijk 7 april naar redactie@onderwijsengezondheidszorg.nl. De redactie houdt zich het recht voor bijdragen in te korten of te weigeren.