Samenwerkend leren met Virtual Action Learning

  • 12 min.
  • Leerpraktijk

In 2015 verzorgde Marijke Leijdekkers voor de eerste keer de cursus Didactische basisprincipes. De toehoorders waren twintig studenten van de master Bewegingswetenschappen van de VU die het onderdeel docentenopleiding volgden. Zij hadden in de lessen braaf hun tijd uitgezeten, maar tot veel bevlogenheid kwam het niet. In de evaluatie gaven ze aan dat ze de uitdaging tijdens de bijeenkomsten wat misten. Ook zelf had Leijdekkers het gevoel dat ze meer uit deze studentengroep kon halen. Tegelijkertijd kwam er vanuit het management de vraag of de betreffende cursus eigenlijk wel rendabel was in deze vorm. Daarop stelde zij zichzelf de volgende vraag: hoe kan ik in minder contacttijd de studenten meer prikkelen? Het antwoord op deze vraag vond zij in de methode Virtual Action Learning (VAL). Deze methode is in 2007 ontwikkeld door Jos Baeten. Het doel is een diepgaande

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?