So You Think You Can Be A Nurse?!

Serious game voor studenten Verpleegkunde

  • 11 min.
  • Best practices

Kun je zelf, met inzet van ict-stagiaires een leergame voor het Verpleegkunde-onderwijs bouwen? Ons antwoord daarop is: ja. In dit artikel gaan we in op de achtergronden, het ontstaan, het bouwen (in een apart kader) en het toepassen van een leerspel voor en door mbo-studenten.

Aanleiding

Nieuw startende mbo-studenten Verpleegkunde krijgen in het begin van hun opleiding veel theorieen praktijklessen op school, maar ze komen in leerjaar 1 nog nauwelijks in aanraking met de echte zorgpraktijk. Alex Keinemans, collega vanuit de opleiding MBO-Verpleegkundige, momenteel werkzaam bij de opleiding Maatschappelijke Zorg, wilde ‘iets’ ontwikkelen waarmee de studenten vanaf het begin konden voelen wat het betekent om zorg te verlenen, welke verantwoordelijkheid dat met zich meebrengt, welke druk een patiënt kan voelen, wat dat met jou als zorgverlener doet en hoe je daar mee omgaat. Dat ‘iets’ moest een zo realistisch mogelijke omgeving zijn waarin de studenten opdrachten uitvoeren en op een natuurlijke manier tegen leervragen op het gebied van zorgverlening aanlopen. Het idee voor So You Think You Can Be A Nurse ofwel SYTYCBAN was

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?