De transitie van zorgprofessional naar docent

  • 1 min.
  • Onderzoek
  • Onderzoek actueel

De transitie van zorgprofessional naar docent verloopt voor velen niet zonder slag of stoot. Veel zorgprofessionals die de overstap maken hebben geen formele training gehad voor hun nieuwe onderwijsen/of onderzoekstaken. Bovendien komen de verwachtingen ten aanzien van hun nieuwe rol als docent niet altijd overeen met de praktijk. Onvoldoende voorbereiding op de functie als docent kan leiden tot onzekerheid, stress en zelfs burn-out. In deze literatuurstudie werd onderzocht welke veranderingen in rollen en identiteit ervaren worden en wat bevorderende en belemmerende factoren zijn voor een succesvolle transitie.

Er werden 25 studies geïncludeerd en vier thema’s gevonden. Het eerste thema betreft het hebben van meerdere rollen en identiteiten. Veel docenten moeten wennen aan het feit dat zij eerst ‘ervaren’ zorgprofessional waren en nu een ‘beginnend’ docent. Een belangrijke motivatie voor docenten om naast hun onderwijs nog in de praktijk blijven werken is dat zij bang zijn anders hun zorgidentiteit te verliezen.
Thema twee beschrijft de transitie van zorgprofessional naar docent als een emotioneel beladen proces. Voor zorgprofessionals voelt het als echt opnieuw beginnen en het loslaten van hun oude wereld, de zorgpraktijk.&ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?