Leerpraktijk

Technologie in je lessen? Dat doe je zo!

Technologie in je lessen? Dat doe je zo!

De inzet van technologie binnen de gezondheidszorg blijft toenemen en daarmee worden er specifieke kwalificaties van (toekomstig) zorg- en welzijnsprofessionals gevraagd. Om deze professionals hier voldoende op voor te bereiden is het belangrijk dat er in het onderwijs gedegen aandacht is voor dit onderwerp. In dit artikel beschrijven we de opzet en uitkomsten van een werkplaats waarin dertien mbo- en hbo-onderwijsinstellingen uit heel Nederland zeven maanden lang samengewerkt hebben aan het verwerken van technologie in de curricula.

Referenties

  • Den Ouden, M., Groeneveld, S., Metz, S., Sponselee, A., & Van Til, J. (2021). V-model: technologiekwalificaties van mboen hbo-professionals in zorg en welzijn. Onderwijs en Gezondheidszorg, 45(3), 20–23.
  • Digivaardig in de zorg. (z.d.). Achtergrond. Geraadpleegd op 21 februari 2022, van digivaardigindezorg.nl/home/achtergrond/
  • Groeneveld, S., Koster-Brouwer, M., Van Zeeland, K., & Schouten, W. (2021). Opleiden voor de toekomst. Onderwijs en Gezondheidszorg, 45(5), 26–29.
  • Heijblom, M., Beijer, J., Dijk, M. van de & Keune, M. (2015). Technologie in het Saxion HBO-verpleegkundeonderwijs. Deventer/Enschede: Saxion, Academie Gezondheidszorg.
  • Olthuis, T., Oosterbroek, A., Hudepohl, I., & Den Ouden, M. (2021). Integratie van zorgtechnologie in het zorgonderwijs: competenties van mbo-docenten. Onderwijs en Gezondheidszorg, 45(1), 26–29.
  • (2020). Digitale vaardigheden in de zorg. Utrecht, Nederland.