Virtual reality in het verpleegkundig onderwijs

  • 1 min.
  • Onderzoek
  • Onderzoek Actueel Signalering

Virtual reality (VR) is een technologie die steeds vaker wordt gebruikt om zorgonderwijs te innoveren. Virtual reality maakt het mogelijk om rond te ‘bewegen’ in een virtuele, schijnbaar echte, omgeving. De interactieve mogelijkheden in VR bieden studenten de kans om zich in een veilige omgeving voor te bereiden op praktijksituaties. Er is nog weinig bekend over hoe studenten aankijken tegen de optie om VR verder te integreren in het curriculum. Dit was aanleiding voor de Ierse onderzoekers om een kwalitatief interview/focus-studie onder verpleegkundestudenten uit te voeren.

Aan het onderzoek namen 26 verpleegkundestudenten deel. De studenten maakten kennis met VR door te oefenen met een applicatie die door dezelfde auteurs in eerdere studies ontwikkeld was. De VR-applicatie was gericht op het signaleren en herkennen van testiculaire aandoeningen. Na de kennismaking met VR vonden er interviews en focusgroepen plaats. Hierin werd verkend hoe studenten denken over het gebruik van VR in de verpleegkunde-opleiding, de voor- en nadelen en eventuele mogelijkheden voor de toekomst.

&ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?