Best practices

Deelname aan een blended minor Verpleegkundig leiderschap

Deelname aan een blended minor Verpleegkundig leiderschap

Verpleegkundig leiderschap is actueel en een kernbegrip in het opleidingsprofiel van de bachelor Verpleegkunde; het vraagt om samenwerken met verschillende belanghebbenden en wordt momenteel gezien als oplossing voor knelpunten in onder andere werktevredenheid en zorguitkomsten. In 2018 startte Fontys Hogeschool Mens en Gezondheid (FHMG) in samenwerking met Hogeschool Utrecht de blended minor Verpleegkundig leiderschap. Tijdens deze minor verdiepen studenten vanuit verschillende hogescholen zich in het begrip verpleegkundig leiderschap. Zowel online als face-to-face gaan zij aan de slag met het (h)erkennen van hun eigen leiderschapskwaliteiten en onderzoeken hoe verpleegkundig leiderschap zich manifesteert in de beroepspraktijk.

‘Leren over leiderschap heeft geresulteerd in bewustwording en herziening van opvattingen’

Bronnen

  • Lalleman, P., Bouma, J., Smid, G., Rasiah, J., & Schuurmans, M. (2017). Peer-to-peer shadowing as a technique for the development of nurse middle managers clinical leadership: An explorative study. Leadership in Health Services, 30(4), 475–490. https://doi.
    org/10.1108/LHS-12-2016-0065
  • Leidl, D. M., Ritchie, L., & Moslemi, N. (2020). Blended learning in undergraduate nursing education – A scoping review. Nurse Education Today, 86, 104318. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2019.104318
  • Schuurmans, M. (2019). Een brutale vraag. Onderwijs En Gezondheidszorg,
    43(1), 11.
  • Vermeulen, H., Holleman, G., Ista, E., & Lalleman, P. (2018). Verpleegkundig leiderschap.
    Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
  • Waite, R., & McKinney, N. S. (2015). Findings from a study of aspiring nursing student leaders. Nurse Education Today, 35(12), 1307–1311. https://doi.org/10.1016/j.nedt.2015.08.016