Het effect van een virtuele simulatieomgeving op leerprestaties

  • 1 min.
  • Onderzoek
  • Onderzoek Actueel Signalering

Het gebruik van virtuele simulatieomgevingen biedt in potentie een veilige leeromgeving voor verpleegkundestudenten om kennis en vaardigheden op te doen. Het maakt het mogelijk om kennis te verfijnen en toe te passen, zonder het risico van eventuele schade voor patiënten. In deze randomized controlled trial werd het effect onderzocht van een mobiele onderwijsapp op (1) het kennisniveau over medicatie en de handeling uitzuigen via de neus, (2) vaardigheden met betrekking tot medicatietoediening en uitzuigen via de neus, (3) tevredenheid en (4) cognitieve belasting.

Tussen september 2018 en januari 2019 namen 110 verpleegkundestudenten deel aan de studie. De interventiegroep (n=55) kreeg toegang tot een mobiele applicatie om zichzelf te trainen aan de hand van verschillende scenario’s, ondersteund met audio- en visuele fragmenten en links om relevante informatie te kunnen naslaan. In de app konden studenten verschillende activiteiten doen. Om door te kunnen naar een volgende activiteit diende er eerst een minimale tijd gebruikgemaakt te zijn van app. De controlegroep (n=55) werkte met informatie op papier. Bij beide groepen was het doel klinische kennis en inzichten op te doen die ze nodig hadden voor hun vaardigheidsassessment.&ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?