Best practices

Aanleren en toetsen van klinisch-redeneervaardigheden via scripts

Aanleren en toetsen van klinisch-redeneervaardigheden via scripts

Hoe kun je studenten Verpleegkunde ondersteunen bij het aanleren van klinisch-redeneervaardigheden en hoe toets je dat vervolgens? Bij de bachelor Verpleegkunde van Hogeschool Utrecht (HU) gebruiken we daarvoor de Script Concordance Test (SCT). Dit is een test waarbij de student aan de hand van korte casuïstieken met relatief weinig informatie een besluit moet nemen over een diagnose, interventie, onderzoek en/of behandeldoel. Experts uit de praktijk beantwoorden en onderbouwen als eerste de vragen bij de casuïstiek, waardoor dit instrument goed aansluit bij de zorgpraktijk waar meningen en visies van professionals verschillen. In dit artikel vertellen we hoe we bij de HU de SCT toepassen.

Literatuur

  • Bruggen, L. van, Manrique -van Woudenbergh , M., Spierenburg, E., & Vos, J. (2012). Preferred question types for computer-based assessment of clinical reasoning: a literature study. Perspectives on Medical Education, 1, 162 - 171.  
  • Charlin, B., Roy, L., Brailovsky, C., Goulet, F. & Vleuten, C. van der. (2000). The Script Concordance test: A tool to assess the reflective clinician. Teaching and Learning Medicine, 12, 189-195.
  • Charlin , B., Gagnon , R., Lambert, C. & Lubarski , S. (2011). Optimization of answer keys for script concordance testing: should we exclude deviant panelists, deviant responses, or neither? Advances In Health Science Education . 16, 601-608.
  • Lubarsky , S., Dort, V., Duggan , P., Gagnon , R. & Charlin , B. (2013). Script concordance testing: From theory to practice: AMEE Guide No. 75. Medical Teacher, 35, 184-193.
  • Otterman , N. M., Maas, M., Schiemanck , S. . Wees, P.J. van der & Kwakkel, G., (2019). Development and validity of an innovative test to assess guideline -consistent clinical reasoning by physical therapists in stroke rehabilitation. Journal of Rehabilitation Medicine, 51, 418 - 425.
  • Schuurmans, M., Lambregts , J., Projectgroep V&V 2020, Grotendorst, A. (2012). Beroepsprofiel Verpleegkundige . Deel 3. V&V 2020 .