Aanleren en toetsen van klinisch-redeneervaardigheden via scripts

  • 12 min.
  • Best practices

Hoe kun je studenten Verpleegkunde ondersteunen bij het aanleren van klinisch-redeneervaardigheden en hoe toets je dat vervolgens? Bij de bachelor Verpleegkunde van Hogeschool Utrecht (HU) gebruiken we daarvoor de Script Concordance Test (SCT). Dit is een test waarbij de student aan de hand van korte casui?stieken met relatief weinig informatie een besluit moet nemen over een diagnose, interventie, onderzoek en/of behandeldoel. Experts uit de praktijk beantwoorden en onderbouwen als eerste de vragen bij de casui?stiek, waardoor dit instrument goed aansluit bij de zorgpraktijk waar meningen en visies van professionals verschillen. In dit artikel vertellen we hoe we bij de HU de SCT toepassen.

De gehanteerde definitie van klinisch redeneren uit het in 2012 gepresenteerde beroepsprofiel voor verpleegkundigen luidt: ‘Klinisch redeneren is het continue proces van gegevensverzameling en analyse gericht op de vragen en problemen van een individu en diens naasten, in relatie tot ziekte en gezondheid. Het continue cyclisch proces van redeneren omvat risico-inschatting, vroegsignalering, probleemherkenning, interventie en monitoring’ (Schuurmans et al., 2012). Klinisch redeneren is een van de drie leerlijnen in het onderwijs van de opleiding Verpleegkunde van Hogeschool Utrecht. Onze visie sluit aan op het beroepsprofiel en is gebaseerd op de ICF (International Classification of Functioning). Daarom is klinisch redeneren niet alleen gericht op anatomie en pathologie, maar ook op activiteiten en participatie, en externe en persoonlijke factoren.

&ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?