Studenten en patiënten over student-patiëntrelaties

  • 1 min.
  • Onderzoek
  • Onderzoek Actueel Uitgelicht

Een goede relatie tussen de patiënt en de zorgprofessional levert een positieve bijdrage aan de gezondheid en het welbevinden van de patiënt. Binnen het onderwijs is er veel aandacht voor het patiëntperspectief en nemen patiënten deel aan het onderwijs. Aangetoond is dat studenten en patiënten het waarderen als er sprake is van wederzijds leren in de relatie. Maar ook is bekend dat verpleegkundigen, verpleegkundestudenten en patiënten niet op dezelfde manier kijken naar de verpleegkundige-patiëntrelatie. Vandaar de volgende onderzoeksvragen: 1. Hoe congruent zijn de opvattingen van verpleegkundestudenten en patiënten over de student-patiëntrelatie? 2. Welke factoren bepalen de overeenstemming tussen de opvattingen van verpleegkundestudenten en patiënten ten aanzien van hun relatie?

Dit is een crosssectioneel onderzoek. Na toestemming van de patiënt werden de patiënt en de hem/haar bekende student gematcht. In totaal namen 187 studenten en 187 patiënten deel. Zij vulden de, in eerder onderzoek ontwikkelde, student-patiëntrelatieschaalvragenlijst in. Hierin staan drie soorten relaties centraal: Mechanistische (MR), Gezaghebbende (AR) en Faciliterende (FA) relaties, waarbij faciliterende relaties het meest wederkerig zijn. De verkregen data werden geanalyseerd met SPSS 25.0 en verschillende T-testen.
De gemiddelde leeftijd van de studenten was 29,7 jaar (87,3% vrouw), van de patiënten was dat 64 jaar (68,9 % vrouw). Studenten beoordeelden de relatie vaker als faciliterend en gezaghebbend dan mechanistisch. Patiënten beschouwden de relatie vaker mechanistisch (studenten richten zich op handelingen en procedures). Opvallend was dat waar student

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?