Motiverend toetsen; het toetssysteem wordt getoetst

  • 3 min.
  • 5 vragen

Toetsen kunnen de voortgang van het leren van de student in kaart brengen of meten of de student een bepaald leerdoel beheerst. Wanneer we studenten gepersonaliseerd zouden kunnen toetsen, kan de motivatie voor toetsen toenemen. Giel Kessels, Summa College, is gestart met zijn PhD-onderzoek naar studentmotivatie wanneer hen keuze bij toetsing wordt aangeboden.

1. Wat is gepersonaliseerd toetsen?

Waar geleerd wordt, wordt ook getoetst. Sterker nog, bij veel opleidingen wordt toetsen gezien als onderdeel van leren. De toets vindt plaats om het leren van de student in kaart te brengen en indien nodig bij te sturen. Bijsturen kan een actie voor de student zijn (bijvoorbeeld door de lesstof of vaardigheden beter te oefenen of te automatiseren) en kan ook een actie voor de docent zijn door bijvoorbeeld zijn of haar didaktiek aan te passen. Deze wijze van toetsing is formatief: er wordt geen zwaarwegende beslissing genomen op basis van het resultaat van de toets. Net als gepersonaliseerd leren, is er ook steeds meer aandacht voor gepersonaliseerd toetsen. Een toets is gepersonaliseerd als de toets gericht is op het leren van de student en niet op het leren van een groep studenten.

&ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?