Een kans voor opleiders in de zorg en op school

Hoe bereiden we studenten verpleegkunde voor op ‘gemiste zorg’?

  • 8 min.
  • Opleiding

Het komt regelmatig voor dat de benodigde verpleegkundige patie?ntenzorg niet wordt uitgevoerd, omdat er geen tijd voor is en voorrang moet worden gegeven aan andere taken of zorgactiviteiten. Dit wordt ‘gemiste zorg’ genoemd en door Oostveen en Vermeulen (2016) beschreven als ‘zorg die noodzakelijk is voor de patie?nt, maar niet is gegeven’. Het doel van dit artikel is informatie te geven over achtergronden en effecten van ‘gemiste zorg’, waarbij de link gelegd wordt naar het curriculum van de opleidingen verpleegkunde. Met dit artikel willen we een verhoogde bewustwording cree?ren over dit onderwerp bij opleiders, studenten, verpleegkundigen en managers, waardoor een basis ontstaat voor verbetering van het onderwijs.

Context ‘gemiste zorg’

Wereldwijd vormen verpleegkundigen de grootste beroepsgroep in de zorgsector. Zij hebben een centrale rol in het leveren van veilige en goede zorg en besteden de meeste tijd aan de patie?nt (Vaismoradi, 2011). Verpleegkundigen werken in een dynamische omgeving, waarin nogal eens sprake is van te weinig middelen en personeel. Vaak moeten, op basis van de eigen klinische expertise, keuzes worden gemaakt in het verdelen van de beschikbare tijd en het prioriteren van zorg. Dan kan er sprake zijn van ‘gemiste zorg’ waardoor de patie?ntveiligheid in het gedrang kan komen.&ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?