Opleiding

Een kans voor opleiders in de zorg en op school
Hoe bereiden we studenten verpleegkunde voor op ‘gemiste zorg’?

Hoe bereiden we studenten verpleegkunde voor op ‘gemiste zorg’?

Het komt regelmatig voor dat de benodigde verpleegkundige patiëntenzorg niet wordt uitgevoerd, omdat er geen tijd voor is en voorrang moet worden gegeven aan andere taken of zorgactiviteiten. Dit wordt ‘gemiste zorg’ genoemd en door Oostveen en Vermeulen (2016) beschreven als ‘zorg die noodzakelijk is voor de patiënt, maar niet is gegeven’. Het doel van dit artikel is informatie te geven over achtergronden en effecten van ‘gemiste zorg’, waarbij de link gelegd wordt naar het curriculum van de opleidingen verpleegkunde. Met dit artikel willen we een verhoogde bewustwording creëren over dit onderwerp bij opleiders, studenten, verpleegkundigen en managers, waardoor een basis ontstaat voor verbetering van het onderwijs.

Literatuur

  • Aiken, L., Sloane, D., Bruyneel, L., Heede, K. van den, & Sermeus, W. (2013). Nurses’ reports of working conditions and hospital quality of care in 12 countries in Europe. International Journal of Nursing Studies, 50 , 143-153.
  • Ausserhofer, D., Zander, B., Busse, R., Schubert, M., Geest, S. de, Rafferty, A.M., et al. (2014). Prevalence, Patterns and Predictors of Nursing Care Left Undone in European Hospitals: Results from the Multicountry Cross-Sectional RN4CAST Study. BMJ Quality & Safety 23, 126-135.
  • Bianchi, M., Bressan, V., Cadorin, L., Pagnucci, N., Tolotti, A., Valcarenghi, D., et al. (2016). Patient safety competencies in undergraduate nursing students: a rapid evidence assessment. Journal of Advanced Nursing, 72 , 2966-2979.
  • Cordeiro, R., Kirwan, M., Harvey, C., Diaz, C., Fuster, P., & Riklikiene, O. (2020). Promoting patient safety through minimising missed nursing care: a recommended good practice guidance for nurse managers. Online via https://enda-europe.com/promoting-patient-safety-through-minimising-missednursing-care.
  • Evripidou, M., Merkouris, A., Charalambous, A., & Papastavrou, E. (2019). Implementation of a training program to increase knowledge, improve attitudes and reduce nursing care omissions towards patients with dementia in hospital settings: a mixed-method study protocol. BMJ Open, 9, e030459.
  • Harvey, C., Willis, E., Henderson, J., Verrall, C., Blackman, I., Abery, L., et al. (2016). Priced to care: Factors underpinning missed care. Journal of Industrial Relations, 58 , 510-526.
  • Jones, T.L., Hamilton, P., & Murry, N. (2015). Unfinished Nursing Care, Missed Care, and Implicitly Rationed Care: State of the Science Review. International Journal of Nursing Studies, 52 , 1121-1137.
  • Kalisch, B.J., Gosselin, K., & Choi, S.H. (2012). A comparison of patient care units with high versus low levels of missed nursing care. Health Care Management Review, 37 , 320-328.
  • Kirwan, M., Riklikiene, O., Gotlibc, J., Fusterd, P., & Bortaa, M. (2019). Regulation and current status of patient safety content in pre-registration nurse education in 27 countries: Findings from the Rationing - Missed nursing care (RANCARE) COST Action project. Nurse Education in Practice, 37, 132-140.
  • Lambregts, J., Grotendorst, A., & Merwijk, C. van (red.). (2016). Bachelor of Nursing 2020. Een toekomstbestendig opleidingsprofiel 4.0. Houten: Bohn Stafleu van Loghum.
  • Lukewich, J., Edge, D.S., Tranmer. J., Raymond, J., Miron, J., Ginsburg, L. van den, et al. (2015). Undergraduate baccalaureate nursing students’ self-reported confidence in learning about patient safety in the classroom and clinical settings: An annual cross-sectional study (2010-2013). International Journal of Nursing Studies, 52, 930-938.
  • NOS (2019). Honderden zorgleerlingen overwegen te stoppen door nare stage-ervaring. Online via https://nos.nl/artikel/2315226-honderden-zorgleerlingen-overwegen-te-stoppen-door-nare-stage-ervaring.html.
  • Oostveen, C. van, & Vermeulen H. (2016). Wetenschap kritisch bekeken: A cross-sectional study of ‘care left undone’ on nursing shifts in hospitals. Nederlands Tijdschrift voor Evidence Based practice, 5, 12-13.
  • Schubert, M., Ausserhofer, D., Desmedt, M., Schwendimann, R., Lesaffre, E., Li, B., et al. (2013). Levels and correlates of implicit rationing of nursing care in Swiss acute care hospital - A cross sectional study. International Journal of Nursing Studies, 50, 230-239.
  • Stevanin, S., Bressan, V., Bulfone, G., Zanini, A., Dante A., & Palese, A. (2015). Knowledge and competence with patient safety as perceived by nursing students: The findings of a cross-sectional study. Nurse education Today, 35, 926-934