5 vragen
Om verpleegkundigen voor te bereiden op de verpleging van coronapatiënten gebruikt het Máxima MC een realistische scenariotraining met behulp van mixed reality. Vanessa Vrijken-van Mil (Adviseur Team Digitaal Leren) en Marcia van de Wetering (Adviseur Leren) vertellen over het gebruik van een HoloLens bij deze trainingen.
1. Waarom hebben jullie gekozen voor een HoloLens?
‘De inzet van een mixed-realitytraining met de Microsoft HoloLens 2 is een waardevolle aanvulling op het huidige leeraanbod van het Máxima MC. De bril laat 3D-hologrammen (objecten) bovenop de echte wereld zien, waardoor je een realistische leersituatie creëert. Deze nieuwe technologie biedt vele voordelen. Het maakt het onderwijs boeiender en verbetert de leerervaring. Ons uitgangspunt is dat leren in een situatie die zo dicht mogelijk bij de werksituatie ligt, het effectiefst is. Deze vorm sluit daar naadloos op aan. Bovendien prikkelt het gebruik van de bril meerdere zintuigen. Dit alles zorgt ervoor dat het brein de leersituatie beter opslaat. Doordat inzet van de bril uitermate geschikt is voor scenariotraining, bevordert het ook het sociaal en emotioneel leren. Leren van en met elkaar is effectiever.’
2. Hoe hebben jullie de training, inclusief inzet van HoloLens, ontwikkeld?
‘Máxima MC had al een scholingsprogramma voor verpleegkundigen, artsen en ondersteuners om hen snel zo goed mogelijk voor te bereiden op het werken met coronapatiënten. Onze buren van het bedrijf ASML gebruikten de HoloLens in de eerste lockdown om op afstand hun monteurs in het buitenland instructie te kunnen geven. Zij nodigden ons uit om kennis te maken met de HoloLens. Zo ontstond een samenwerking. ASML gaf de ondersteuning op technisch vlak en via het bedrijf GIGXR verkregen wij de HoloPatient-software met een handleiding voor de trainer. We hebben de handleiding vertaald voor gebruik in Nederlandse ziekenhuizen en zetten sinds oktober 2020 de HoloLens-bril in bij de scenariotraining van de coronapatiënt, als aanvulling op het bestaande scholingsprogramma.'
3. Hoe ziet de training eruit?
‘Doel van de training is dat verpleegkundigen de verschillende stadia (verloop en symptomen) van COVID-19 kunnen benoemen en herkennen. De training kan op verschillende manieren gegeven worden: live in class, remote op de werkplek of thuis, of een mix hiervan. Basis is dat de HoloLens is gekoppeld met een laptop. Het beeld dat op de bril zichtbaar is, kan gedeeld worden via een videoconferentiemeeting (remote training) of op een groot scherm (in-classtraining).
Er kunnen ook meerdere HoloLenzen en tablets aangesloten worden, zodat meer gebruikers op eigen devices mee kunnen kijken en om de digitale patiënt heen kunnen lopen.
Via de bril ziet de deelnemer een levensechte coronapatiënt als 3D-hologram en een dashboard met vitale functies van de patient. Dit is de basis voor de scenariotraining. Een trainer neemt hierbij de deelnemers in vier stappen mee door het scenario. De virtuele patiënt kan onder andere ingezet worden bij het stellen van kritische vragen (casusbespreking), klinisch redeneren en overdracht via SBAR.’
4. Hoe ervaren verpleegkundigen de training?
‘De training wordt enthousiast ontvangen door onze verpleegkundigen. Zij waardeerden de trainingen met gemiddeld een 8,3 en een net-promoterscore van 50 (excellent). Verpleegkundigen gaven aan de training een verrijking te vinden en zo goed voorbereid te zijn op de zorg voor patiënten met dit ziektebeeld.’
5. Welke tips hebben jullie voor mensen die een HoloLens in trainingen gaan gebruiken?
‘Zorg dat je de tijd neemt voor de voorbereiding, zowel technisch als inhoudelijk. Het is voor deelnemers even wennen om te navigeren met de HoloLens: alles bedien je met je handen en vingers, zonder toetsenbord. Zorg ervoor dat er altijd een trainer is met ervaring met scenariobesprekingen, ABCDE en SBAR, om de training goed te begeleiden: de HoloLens is slechts het middel, de kracht zit in een goede bespreking samen. Zorg dat je iemand vanuit ICT betrekt bij de opzet en dat je iemand met affiniteit voor techniek achter de hand hebt tijdens de trainingen om te helpen.’