Evidence-based practice binnen de mbo-verpleegkundige opleiding

  • 11 min.
  • Leerpraktijk

Nu het nieuwe kwalificatiedossier (2020) voor de opleiding mbo-verpleegkundige is vastgesteld, wordt duidelijk dat er ook een rol is weggelegd voor evidence-based practice (EBP) binnen de mbo-verpleegkunde opleidingen. EBP had al een prominente plaats binnen het nieuwe opleidingsprofiel Bachelor 2020, vanwaaruit de CanMEDS-rol 'Reflective professional' studenten worden opgeleid die kennisnemen van resultaten van wetenschappelijk onderzoek en deze waar mogelijk toepassen in de beroepspraktijk. Deze rol is nu ook opgenomen binnen de herziene versie van het kwalificatiedossier mbo-verpleegkundige. Binnen deze rol werkt de student aan de professionele ontwikkeling van zowel zichzelf als collega's, beschikt ze over kennis en vaardigheden die nodig zijn voor het vertalen van de laatste ontwikkelingen naar haar werkuitvoering en die van haar collega's, en neemt ze deel aan EBP-onderzoek.

Binnen het werkveld is de afgelopen jaren steeds meer aandacht gekomen voor de toepassing van EBP in de verschillende zorginstellingen, met name in ziekenhuizen. Van alle zorgprofessionals wordt verwacht dat zij blijk geven van levenslang leren, het toepassen van de principes van EBP en het bijdragen aan innovatie (Kuiper, Verhoef & Munten, 2016). Verpleegkunde opleidingen lijken een grote rol te hebben in het bijbrengen van EBP-vaardigheden.
Om in te spelen op deze ontwikkelingen heeft de opleiding verpleegkunde van ROC Landstede Zwolle als pilot een eigen keuzedeel ontwikkeld gericht op EBP en doorstroom naar de hbo-v voor mbo-studenten. Een keuzedeel is een verdiepend of verbredend onderdeel dat in 2016 is ingevoerd binnen het mbo-onderwijs. Het doel van dit keuzedeel is tweeledig:

    &ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?