De transitie van leren naar werken

  • 1 min.
  • Onderzoek
  • Onderzoek Actueel Signalering

Het tekort aan verpleegkundigen heeft een negatieve invloed op de kwaliteit van zorg. Hoewel het afgelopen decennium steeds meer mensen kiezen voor het verpleegkundig beroep, stopt bijna 20 procent van de startende verpleegkundigen binnen het eerste jaar. Oorzaken hiervoor zijn ontevredenheid door hoge werkdruk en/of slecht organisatie, en een ‘realiteitsschok’; de verwachtingen komen niet overeen met de realiteit van de praktijk. In deze scoping review is onderzocht wat bekend is over hoe startende verpleegkundigen hun transitie van leren naar werken ervaren. Ook is gekeken naar meningen over trainingsprogramma’s die deze transitie zouden moeten vergemakkelijken.

In de scoping review werden zestig studies gei?ncludeerd, waarvan de meeste uit de Verenigde Staten (n = 24) en het Verenigd Koninkrijk (n = 16). De studies werden geanalyseerd via thematische analyse. Er worden twee hoofdthema’s beschreven: (1) de transitie van leren naar werken en (2) de ervaren voordelen van trainingsprogramma’s voor startende verpleegkundigen. Binnen het eerste thema worden vier onderwerpen beschreven. Allereerst de ‘realiteitsschok’. De verwachtingen komen niet overeen met de praktijk. Startende verpleegkundigen schrikken ook van de verantwoordelijkheden die ze plotseling krijgen. Als tweede de ‘ervaren gereedheid (readiness)’. Hoewel startende verpleegkundigen de kennis en vaardigheden hebben om hun werk te kunnen doen, voelen zij zich toch regelmatig onvoldoende voorbereid en onzeker, bang om fouten te maken. Het derde onderwerp is ‘competentie’:

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?