Onderzoek
Het tekort aan verpleegkundigen heeft een negatieve invloed op de kwaliteit van zorg. Hoewel het afgelopen decennium steeds meer mensen kiezen voor het verpleegkundig beroep, stopt bijna 20 procent van de startende verpleegkundigen binnen het eerste jaar. Oorzaken hiervoor zijn ontevredenheid door hoge werkdruk en/of slecht organisatie, en een ‘realiteitsschok’; de verwachtingen komen niet overeen met de realiteit van de praktijk. In deze scoping review is onderzocht wat bekend is over hoe startende verpleegkundigen hun transitie van leren naar werken ervaren. Ook is gekeken naar meningen over trainingsprogramma’s die deze transitie zouden moeten vergemakkelijken.
In de scoping review werden zestig studies geïncludeerd, waarvan de meeste uit de Verenigde Staten (n = 24) en het Verenigd Koninkrijk (n = 16). De studies werden geanalyseerd via thematische analyse. Er worden twee hoofdthema’s beschreven: (1) de transitie van leren naar werken en (2) de ervaren voordelen van trainingsprogramma’s voor startende verpleegkundigen. Binnen het eerste thema worden vier onderwerpen beschreven. Allereerst de ‘realiteitsschok’. De verwachtingen komen niet overeen met de praktijk. Startende verpleegkundigen schrikken ook van de verantwoordelijkheden die ze plotseling krijgen. Als tweede de ‘ervaren gereedheid (readiness)’. Hoewel startende verpleegkundigen de kennis en vaardigheden hebben om hun werk te kunnen doen, voelen zij zich toch regelmatig onvoldoende voorbereid en onzeker, bang om fouten te maken. Het derde onderwerp is ‘competentie’: verpleegkundigen worden meer competent in het eerste jaar dat zij werken. Tot slot speelt ‘zelfvertrouwen’ een rol in de transitieperiode. Veel verpleegkundigen starten met onvoldoende zelfvertrouwen. Tegelijkertijd lieten verschillende studies zien dat het vertrouwen verbetert in de loop van het eerste werkjaar.
Over de trainingsprogramma’s die de transitie zouden moeten vergemakkelijken zijn de auteurs kritisch. De onderbouwing voor de lengte, vorm en inhoud mist vaak. Ook is de effectiviteit moeilijk te beoordelen, doordat het effect van veel programma’s werd geëvalueerd met niet-gevalideerde meetinstrumenten. Relatief veel studies naar strategieën om startende verpleegkundigen te ondersteunen in de transitie van leren naar werken, waren kwantitatief opgezet en slaagden er niet in de grootste zorgen van startende verpleegkundigen te achterhalen. De auteurs concluderen dat hierom meer kwalitatief onderzoek nodig is naar deze transitie van leren naar werken.
Samengevat door Thijs van Houwelingen