We zijn in september gestart met een gezamenlijk basisjaar voor de opleidingen verzorgende IG en mbo-verpleegkundige. We geven studenten de kans om te onderzoeken welke opleiding het beste bij ze past. Het motiveert studenten als ze de regie hebben in hun leerproces en de docent ondersteunt bij het differentiëren.
We zijn in september gestart met een gezamenlijk basisjaar voor de opleidingen verzorgende IG en mbo-verpleegkundige. We geven studenten de kans om te onderzoeken welke opleiding het beste bij ze past. Het motiveert studenten als ze de regie hebben in hun leerproces en de docent ondersteunt bij het differentiëren. Dit is ons ideaal, wat is de werkelijkheid? De opleiding verpleegkunde heeft onder studenten meer aanzien. Het is voor studenten van belang dat een docent dit niet bevestigt, maar maatwerk levert. Elke student moet op zijn eigen niveau gewaardeerd en gestimuleerd worden het beste uit zichzelf te halen.
TWEE VOORBEELDEN:
Rahnia komt onzeker over, maar heeft goed zicht op de lesstof. Ze ontwikkelt zich steeds meer als een leider in haar peergroepje. Ze zegt dat het haar droom is om verpleegkundige te worden. Vanuit het vmbo is haar de opleiding verzorgende IG geadviseerd. Als ik zeg dat ze op dit moment op het niveau van een verpleegkundestudent zit, begint ze te stralen. Ze gaat steeds meer in zichzelf geloven en gaat gemotiveerd aan de slag.
Bas wil verpleegkundige worden. Zijn ouders werken allebei in de zorg. Hij werkt heel hard en is altijd op tijd in de les, fysiek en online. Mijn eerste indruk is dat het prima gaat. Bij de opdrachten lijkt Bas het niet helemaal te snappen. Met Bas bespreken we het verschil tussen beide beroepen en ik zeg dat we aan het eind van het jaar kijken wat bij hem past. We spreken af een keer samen met zijn ouders over zijn opleiding te praten. Hij slaakt een zucht van verlichting.
De nieuwe aanpak heeft ook consequenties voor het team en door de roerige tijd was de start van de docenten in het basisjaar niet optimaal. Collega’s uit verschillende teams moesten ineens samenwerken. Er was handelingsverlegenheid. Collega’s vragen zich af: doe ik het juiste, ben ik geduldig genoeg, sluit ik met de lesstof voldoende aan bij de opleiding en is er een andere aanpak nodig bij een andere doelgroep? Als onderwijsteam zijn we nog lang niet uitgeleerd, maar we ontwikkelen ons langzaam naar nog meer maatwerk voor de studenten.
Als u nog geen abonnee bent kunt u nu gemakkelijk lid worden.
U krijgt direct toegang tot alle online magazines en artikelen en ontvangt binnen een paar dagen de welkomstbrief.