Onderzoek
In de opleidingen tot verpleegkundige werkte men binnen de School of Nursing van de University of North Carolina al langere tijd met simulaties. Daarvoor werden altijd drie manieren los van elkaar gebruikt: gestandaardiseerde patiënt (SP)-, multi-patiënten interprofessionele simulaties. In dit onderzoek hebben ze de drie vormen van simulatie samengebracht in combinatie met de inzet van telehealth (livevideoverbinding tussen deelnemers aan de simulatie). In een fenomenologische kwalitatieve studie is onderzocht welk effect dit heeft op de inter- en intraprofessionele samenwerking.
Het onderzoek is uitgevoerd onder laatstejaarsstudenten. Groepen van acht tot tien studenten namen tweemaal in het simulatielaboratorium deel aan twee multi-patiënt SP-simulaties, waarbij zij met behulp van telehealth communiceerden met andere professionals. Leden van het onderzoeksteam dienden als deze professionals in een opgestelde omgeving binnen de school, waaronder een nurse practioner, beademingstherapeuten en maatschappelijk werkers. Allen waren ervaren clinici en docenten die onbekend waren bij de deelnemers. Twee verpleegkundigen traden op als hoofdonderzoeker en de co-hoofdonderzoeker. De simulaties werden beoordeeld door twee simulatie-experts, twee praktiserende verpleegkundigen en een collega van elk van de andere beroepen.
Nadien werden drie focusgroepinterviews afgenomen met in totaal 27 studenten verpleegkunde. Elk focusgroepinterview duurde ongeveer 30 minuten, werd opgenomen en getranscribeerd. De analyse is uitgevoerd met behulp van de methoden van Giorgi om verzamelde thema’s te identificeren uit de woorden van de deelnemers. De resultaten uit de analyse onthulden vijf thema’s: angst door gebrek aan ervaring, verbeterd klinisch redeneren, een reëel beeld van de praktijk, effectief communiceren en toepassing op de klinische praktijk. De studenten ervaren een meerwaarde van de simulaties met ‘echte patiënten’, echte andere disciplines en het helpt hen ervaring op te doen en angsten te overwinnen. Hieraan had de livevideoverbinding met de andere disciplines een positieve bijdrage.
De onderzoekers stellen dat het gebruik van telehealth hielp bij het overwinnen van barrières voor het implementeren van samenwerkingssimulaties. Daarnaast bood het studenten ervaringsleren dat betrekking had op essentiële competenties voor een veilige en effectieve professionele verpleegkundige praktijk. De aanbeveling is om meer aandacht te besteden aan inter- en intraprofessionele simulaties.
Samengevat door Rob Schrijver