Het effect van flipped classroom op leeruitkomsten

  • 1 min.
  • Onderzoek
  • Onderzoek Actueel Signalering

Veel werkgevers in Taiwan geven aan dat recent afgestudeerde verpleegkundigen onvoldoende competent zijn om de dagelijkse zorg uit te voeren. De zorg wordt ook steeds complexer. Dit was aanleiding om het curriculum kritisch te herzien en nieuwe onderwijsmethoden te implementeren. Een steeds populairdere onderwijsmethode om de betrokkenheid van studenten bij hun leerproces te vergroten, is flipped classroom. Hierbij bereiden studenten zich thuis voor (in plaats van een traditionele instructie en uitleg in de klas), gaan vervolgens in de klas actief aan de slag en worden nadien getoetst. Deze studie onderzoekt onder 485 studenten van een bacheloropleiding verpleegkunde het effect van een flipped-classroom-methodiek op de leeruitkomsten.

De studie bestond uit een experimentele groep van 287 studenten die een flipped-classroom-programma volgde en een controlegroep van 198 studenten die het traditionele onderwijsprogramma volgde. De flipped-classroom-interventie werd toegepast binnen een korte cursus in het tweede jaar en bestond uit vier fases. In fase 1 werd studenten verzocht om zich twee weken voorafgaand aan de cursus voor te bereiden via een ‘online e-campusplatform’ met allerlei lesmateriaal. In fase 2 was er een face-to-facebijeenkomst die begon met een individuele toets, gevolgd door een groepsgesprek. In fase 3 kregen studenten simulatieonderwijs aan de hand van een casus. Fase 4 werd door de studenten thuis uitgevoerd en bestond uit een opdracht, reflectieverslag en evaluatie van de cursus. In de controlegroep was het vrijblijvend voor studenten (en docenten) of zij gebruik wilden maken van voorbereidend

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?