Mentale simulatie als trainingstechniek

Het beste simulatiecentrum zit in je hoofd

  • 11 min.
  • Leerpraktijk

In deze leerpraktijk behandelen we de leerstrategie ‘mentale simulatie’. Simulatieonderwijs is een breed geaccepteerd onderwijsconcept in de gezondheidszorg. Maar simulatie kan je ook toepassen met een instrument dat iedereen bij zich heeft, namelijk je brein. Met mentale simulatie verbeeld je bewust beroepssituaties (doen alsof) met als doel de prestatie te verbeteren. Deze strategie heeft zich al bewezen in de (top)sport en hoogrisicoberoepen, maar is ook bruikbaar in gezondheidszorgonderwijs. Het is een effectieve leerstrategie die je overal kunt toepassen. Het gaat niet om spontane verbeeldingen die op komen zetten, maar om doelgerichte mentale voorstellingen, waarbij je alle zintuigen en emoties oproept.

Mentale simulatie in de zorg

In dit artikel spreken we over mentale simulatie, maar het wordt ook wel visualisatie, imagery, verbeelding en mentale voorstellingen genoemd. Veelvoorkomende doelen van mentale simulatie zijn de verbetering van technische vaardigheden (bijvoorbeeld het inbrengen van een perifeer infuus) of procedures (reanimatieprocedure), het versterken van psychologische vaardigheden, zoals zelfvertrouwen, en het vergroten van de mentale weerbaarheid en presteren onder (acute) druk (Hicks, 2020).

&ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?