Leerpraktijk

Mentale simulatie als trainingstechniek
Het beste simulatiecentrum zit in je hoofd

Het beste simulatiecentrum zit in je hoofd

In deze leerpraktijk behandelen we de leerstrategie ‘mentale simulatie’. Simulatieonderwijs is een breed geaccepteerd onderwijsconcept in de gezondheidszorg. Maar simulatie kan je ook toepassen met een instrument dat iedereen bij zich heeft, namelijk je brein. Met mentale simulatie verbeeld je bewust beroepssituaties (doen alsof) met als doel de prestatie te verbeteren. Deze strategie heeft zich al bewezen in de (top)sport en hoogrisicoberoepen, maar is ook bruikbaar in gezondheidszorgonderwijs. Het is een effectieve leerstrategie die je overal kunt toepassen. Het gaat niet om spontane verbeeldingen die op komen zetten, maar om doelgerichte mentale voorstellingen, waarbij je alle zintuigen en emoties oproept.

‘Met goede scholing maak je binnen een paar weken een goede mind-movie die niet van echt te onderscheiden is’

Literatuur

  • Arora S., Aggarwal R., Sirimanna P., Moran, A., Grantcharov, T., Kneebone, R., et al. (2011). Mental practice enhances surgical technical skills: a randomized controlled study. Annals of Surgery, 253 (2), 265-270.
  • Bakker, F. & Oudejans, R. (2019). Sportpsychologie. Nieuwegein: Arko Sports Media BV.
  • Collins, D. & Carson, H. (2017). The future for PETTLEP: A modern perspective on an effective and established tool. Current Opinion in Psychology, 16 (1), 12-16.
  • Cumming, J. & Williams, S.E. (2013). Introducing the revised applied model of deliberate imagery use for sport, dance, exercise, and rehabilitation. Movement & Sport Sciences, 82(82) , 69-81.
  • Hicks, C. (2020). Mental practice in the COVID19 era: Mastering PPE. Online via https://emcrit.org/emcrit/mastering-ppe.
  • Komesu, Y., Urwitz-Lane, R., Ozel, B., Lukban, J., Kahn, M., Muir, et al. (2009). Does mental imagery prior to cystoscopy make a difference? A randomized controlled trial. American Journal of Obstetrics and Gynecology, 201 (2), 218.e1–218.e2189.
  • Lorello, G.R., Hicks, C.M., Ahmed, S.A., Unger, Z., Chandra, D. & Hayter, M.A. et al. (2016). Mental practice: a simple tool to enhance team-based trauma resuscitation. Canadian Journal of Emergency Medicins, 18, 136-142.
  • Pascual-Leone, A., Nguyet, D., Cohen, L.G., Brasil-Neto, J.P., Cammarota, A. & Hallet, M.(1995). Modulation of muscle responses evoked by transcranial magnetic stimulation during the acquisition of new fine motor skills. Journal of Neurophysiology, 74 (3), 1037-1045.
  • Rao, A., Tait, I. & Alijani, A. (2015). Systematic review and meta-analysis of the role of mental training in the acquisition of technical skills in surgery. The American Journal of Surgery, 210 (3), 545-553.
  • Riggs, J., McGowan, M., Petrosoniak, A. & Hicks, C. (2020). Mental practice as a novel learning strategy for donning and doffing personal protective equipment during the COVID-19 pandemic. CJEM, 1-3.
  • Yaap sportpsychologen (2020). Visualiseren hoe doe ik dat? Online via: Yaap.eu/blogs/visualiseren-hoe-doe-ik-dat.