Een escaperoom als vervanging van de werkelijkheid

  • 1 min.
  • Onderzoek
  • Onderzoek Actueel Signalering

Binnen de opleiding tot verpleegkundige is aandacht voor zowel ‘harde vaardigheden’, zoals het uitvoeren van praktische handelingen, als voor ‘softe vaardigheden’, zoals communicatie, samenwerken, kritisch denken en klinisch redeneren. Deze vaardigheden samenbrengen in het onderwijs is vaak een uitdaging voor opleiders.

Onderzoekers uit de Verenigde Staten hebben een onderzoek uitgevoerd dat voortborduurt op eerder uitgevoerd onderzoek naar de inzet van een escaperoom als onderwijshulpmiddel. Dit eerdere onderzoek leverde inzicht op over de ontwikkeling van de ‘softe vaardigheden’ (zoals communicatie en samenwerking, leiderschap en probleemoplossend vermogen) en de implicaties daarvan voor de toekomstige professionele praktijk.
Eerdere onderzoeken laten zien dat deelnemers aan educatieve escaperooms het idee hebben dat ze realtime ervaringen en kennis opdoen.
De onderzoekers hebben in een interpretatieve kwalitatieve studie onderzocht hoe studenten verpleegkunde hun deelname aan een escaperoom, die gericht was op het ontwikkelen van vaardigheden in een cardiovasculaire setting, hebben ervaren. Hiertoe werd een groep van 57 studenten uitgenodigd deel te nemen aan de

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?