De attitude van verpleegkundedocenten ten aanzien van ondervoedingsonderwijs

  • 11 min.
  • Onderzoek
  • Onderzoek Actueel Uitgelicht

Ondervoeding is in alle sectoren van de gezondheidszorg een veelvoorkomend probleem: gemiddeld is e?e?n op de vier a? vijf patie?nten in ziekenhuizen, zorginstellingen en de thuiszorg ondervoed. Hoewel voedingszorg onderdeel is van essentie?le verpleegkundige zorg, bestaat het bachelor-verpleegkundecurriculum anno 2019 slechts voor 0,4 procent uit voedingsonderwijs. Dat is te weinig, aldus de Stuurgroep Ondervoeding. Om te onderzoeken wat nodig is om ondervoedingsonderwijs structureel in te bedden in de Nederlandse bachelor-verpleegkundeopleidingen onderzochten wij de attitude van verpleegkundedocenten en curriculumcommissieleden ten aanzien van ondervoedingsonderwijs.

Doel en onderzoeksmethode

Ondervoeding heeft veel negatieve gevolgen voor de gezondheidstoestand van de zorgvrager. Oorzaken van ondervoeding zijn uiteenlopend, voorbeelden zijn: acute of chronische ziekte, dementie, beperkte financie?le middelen of eenzaamheid. Gevolgen zijn onder andere een verminderde kwaliteit van leven, afname van spiermassa, verminderde wondgenezing en een langere ligduur in het ziekenhuis (Stuurgroep Ondervoeding, 2019).

&ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?