Wat is de impact van de COVID-19 lockdown en onderwijs op afstand op de mbo-student?

  • 16 min.
  • Onderzoek
  • Onderzoek Actueel Uitgelicht

De lockdown en het leren op afstand als gevolg van de COVID-19-pandemie heeft veel invloed op het middelbaar beroepsonderwijs (mbo). Inmiddels mogen er naast praktijkonderwijs ook andere onderwijsactiviteiten plaatsvinden, maar 1,5 meter afstand is geboden. Een mooi moment om de balans op te maken. Zijn er mogelijke leer- en ontwikkelachterstanden? Hoe worden arbeidsmarktontwikkelingen ervaren? Wat leren we hiervan en waar zou aandacht aan besteed kunnen of moeten worden in de inhaal- en ondersteuningsprogramma’s die het mbo kon aanvragen? Een blik terug en vooruit op basis van een onderzoek dat we uitvoerden tijdens de intelligente lockdown tot 15 juni onder mbo-studenten én docenten.

Inleiding

Ongeveer twee weken na sluiting van de scholen, begin april 2020, verschijnen de eerste nieuwsberichten over de mogelijke effecten van de coronacrisis op het mbo. Twee punten lijken hierin terug te keren:

  1. Praktijkleren is de kracht van het mbo en daarmee dus ook kwetsbaar bij iedere (economische) crisis;
  2. het mbo-onderwijs is enorm divers en heeft relatief veel kwetsbare studenten en is daarom (mogelijk) extra gevoelig voor de effecten van deze crisis.
&ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?