Ontwikkeling van een micro-leeromgeving-meetinstrument

  • 1 min.
  • Onderzoek
  • Onderzoek Actueel Signalering

Een belangrijk deel van het leren door studenten in de gezondheidszorg vindt plaats op de werkplek. Het leerklimaat daar is van cruciaal belang. Vandaar dat er veel instrumenten zijn ontwikkeld om het leerklimaat en leeromgeving te meten. Nadeel van traditionele leerklimaatinstrumenten is dat ze uitgaan van de leeromgeving als een statisch concept, terwijl deze in realiteit bestaat uit verschillende kleine en dynamische ‘micro-omgevingen’. Doel van dit onderzoek was de ontwikkeling van een beknopt meetinstrument voor klinische micro-leeromgevingen voor studenten van verschillende gezondheidszorgopleidingen.

Het instrument werd ontwikkeld in vijf stappen: 1) Een literatuuronderzoek naar bestaande instrumenten in verschillende databases. Analyse van de schalen van bestaande instrumenten resulteerde in 115 items. 2) Vervolgens gaven 69 studenten van verschillende zorgopleidingen in Noordwest-Engeland een voorbeeld van een positieve en negatieve leeromgeving. Via thematische analyse leidde dit tot 43 nieuwe items. 3) Na het reduceren van overlap van de items uit stap 1 en 2 bleef een set van 75 items over, die in een Delphi-onderzoek aan 28 opleiders werd voorgelegd, waarna er 57 items overbleven. 4) Een prototype-instrument met deze 57 items werd in een pilot ingevuld door 257 studenten van verschillende gezondheidszorgopleidingen. 5) Na analyse van de resultaten en item-reductie resulteerde dit in een instrument met 12 items, gerubriceerd in twee factoren: ‘attitude en gedrag van de professionals’ en ‘leerkwaliteit’.

Een beperking van het onderzoek is onder andere dat de deelnemers allemaal uit e?e?n regio in Engeland kwamen, de respons vrij laag was en de studenten in de pilotstudy hele goede ervaringen hadden en daarmee waarschijnlijk niet helemaal representatief zijn. De onderzoekers constateren dat de sterkte van het onderzoek is dat er sprake was van mixed methods en dat er een kort en makkelijk te gebruiken meetinstrument is ontwikkeld dat ook door studenten gebruikt kan worden die korte stages doen.

Samengevat door Inge Pool