Het instrument werd ontwikkeld in vijf stappen: 1) Een literatuuronderzoek naar bestaande instrumenten in verschillende databases. Analyse van de schalen van bestaande instrumenten resulteerde in 115 items. 2) Vervolgens gaven 69 studenten van verschillende zorgopleidingen in Noordwest-Engeland een voorbeeld van een positieve en negatieve leeromgeving. Via thematische analyse leidde dit tot 43 nieuwe items. 3) Na het reduceren van overlap van de items uit stap 1 en 2 bleef een set van 75 items over, die in een Delphi-onderzoek aan 28 opleiders werd voorgelegd, waarna er 57 items overbleven. 4) Een prototype-instrument met deze 57 items werd in een pilot ingevuld door 257 studenten van verschillende gezondheidszorgopleidingen. 5) Na analyse van de resultaten en item-reductie resulteerde dit in een instrument met 12 items, gerubriceerd in twee factoren: ‘attitude en gedrag van de professionals’ en ‘leerkwaliteit’.
Een beperking van het onderzoek is onder andere dat de deelnemers allemaal uit e?e?n regio in Engeland kwamen, de respons vrij laag was en de studenten in de pilotstudy hele goede ervaringen hadden en daarmee waarschijnlijk niet helemaal representatief zijn. De onderzoekers constateren dat de sterkte van het onderzoek is dat er sprake was van mixed methods en dat er een kort en makkelijk te gebruiken meetinstrument is ontwikkeld dat ook door studenten gebruikt kan worden die korte stages doen.
Samengevat door Inge Pool