Onderzoek

Ontwikkeling van een micro-leeromgeving-meetinstrument

Ontwikkeling van een micro-leeromgeving-meetinstrument

Een belangrijk deel van het leren door studenten in de gezondheidszorg vindt plaats op de werkplek. Het leerklimaat daar is van cruciaal belang. Vandaar dat er veel instrumenten zijn ontwikkeld om het leerklimaat en leeromgeving te meten. Nadeel van traditionele leerklimaatinstrumenten is dat ze uitgaan van de leeromgeving als een statisch concept, terwijl deze in realiteit bestaat uit verschillende kleine en dynamische ‘micro-omgevingen’. Doel van dit onderzoek was de ontwikkeling van een beknopt meetinstrument voor klinische micro-leeromgevingen voor studenten van verschillende gezondheidszorgopleidingen.

Referentie

  • Isba, R., Rousseva, C., Woolf, K., & Byrne-Davis, L. (2020). Development of a brief learning environment measure for use in healthcare professions education: the Healthcare Education Micro Learning Environment Measure (HEMLEM). BMC Medical Education, 20 (1), 1-9.