WAT IS DE ERVAREN EFFECTIVITEIT?

Interprofessioneel leren op de werkplek

  • 13 min.
  • Onderzoek
  • Onderzoek Actueel Uitgelicht

Het belang van interprofessioneel leren en samenwerken in de zorg neemt toe. Zorgorganisaties nemen daarom steeds vaker initiatieven om interprofessioneel leren op de werkplek te ondersteunen en stimuleren. Over interprofessioneel leren op de werkplek is echter nog weinig bekend. In dit onderzoek inventariseren we welke interventies ziekenhuizen inzetten om dit leren op de werkplek te versterken en hoe zorgprofessionals de effectiviteit van deze interventies ervaren. De resultaten kunnen gebruikt worden om het interprofessioneel leren in zorgorganisaties te versterken.

Inleiding

Een ziekenhuis is een dynamische omgeving waarin dreigingen zich op ieder moment tot een risico kunnen ontwikkelen. Daarnaast worden medische technieken steeds gevarieerder en complexer en dat vraagt verdergaande specialisatie van artsen en verpleegkundigen. Vaak zijn meerdere zorgprofessionals betrokken bij de zorg voor een patie?nt. Daardoor worden communicatie en samenwerking complexer en zijn teamworkvaardigheden cruciaal (De Bruijne en Bleeker, 2013). Hierdoor groeit de interesse voor interprofessioneel leren.

Het UK Centre for advancement of interprofessional education (CAIPE, 2002) beschrijft interprofessioneel leren als alle gelegenheden waar professionals van twee of meer gespecialiseerde beroepsgroepen leren met, van en over elkaar met de bedoeling samenwerking en kwaliteit van zorg te verbeteren. Sinds de verschijning van het

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?