WAT ZOU JIJ DOEN?

‘Adviezen aan studenten geef je niet zomaar’

  • 3 min.
  • Opinie
  • Wat zou jij doen?

We vroegen u wat u zou doen in een situatie waarbij een perfectionistische student er halverwege haar stageperiode helemaal doorheen zit omdat de stageopdrachten haar te veel zijn. Haar studieloopbaanbegeleider (SLB-er) stelt haar voor een pas op de plaats te maken en de stage af te breken. De vader van de student vindt dat de school aansprakelijk is voor het slagen van de stage van zijn dochter en dat het dus niet de bedoeling is zijn dochter ‘te dwingen’ om te stoppen met haar stage.

Verschil mbo-hbo

‘In deze casus geef je met name een andere reactie naar de ouders, omdat ouders in het mbo veel dichter bij hun kind staan (dat ook vaak jonger is); soms zijn er 10-minutengesprekken om de ouders op de hoogte te houden over de resultaten bijvoorbeeld. Terwijl bij het hbo het uitgangspunt is dat de dialoog vooral met de student zelf plaatsvindt (studenten zijn meestal ouder dan 18 jaar) en pas daarna met terughoudendheid met de ouders. De AVG zou hier ook nog wel eens een rol in kunnen spelen.’

Marian Adriaansen, lid Raad van Toezicht bij Zorggroep Elde Maasduinen.


Empathisch luisteren

‘Empathisch luisteren en vervolgens aangeven dat de dochter zelf de gesprekspartner is. Gezien de wetgeving lijkt een gesprek met vader over een meerderjarige dochter geen optie.’

Josje Meester, MEd/opleidingscoo?rdinator hbo-v en POH bij Capabel Hogeschool.


Serieus nemen

‘Precies wat Josje aangeeft. Bij meerderjarigheid is de vader geen gesprekspartner. En dat kun je ook goed uitleggen aan een hbo-v-student lijkt mij. En ook aan mbo-studenten. Je neemt ze daarmee ook serieus als volwassen mens’.

Christine Zwarts, teamleider Beroepsopleiden Pluryn.


Adviezen geef je niet zomaar

‘Als SLB-er geef je advies en ondersteuning aan studenten. Je kijkt naar mogelijkheden, met de student, om de resultaten te laten behalen om de studie succesvol af te ronden. Adviezen aan studenten geef je niet zomaar, je doet dit op basis van ervaring, overleg met collega’s en soms de decaan of examencommissie. Ik ben benieuwd wat haar zou helpen om de opdrachten wel af te krijgen. Deze vraag zou ik haar voorleggen. Nog een vraag: vindt ze haar studie nog leuk? De student is zelf verantwoordelijk voor de uiteindelijke route die hij of zij volgt en niet de school, zoals vader impliceert. Het feit dat de vader contact opneemt is uitzonderlijk. Ik zou uitspreken dat het hem siert dat hij betrokken is bij de studie van zijn dochter, maar dat zij zelf degene is die keuzes maakt in de studieroute en niet school, zoals ik eerder benoemde. Zij is hoogstwaarschijnlijk meerderjarig, dus op basis van privacy voeren wij alleen gesprekken met de student. Ik zou in een volgend contact met de student proberen te achterhalen hoe hoog de druk is die er vanuit huis op haar gelegd wordt om de studie (zo spoedig mogelijk) te behalen. Het feit dat vader contact opneemt en eisen stelt, doet mij vermoeden dat die druk hoog is. Verwijzen naar schoolpsycholoog of decaan zou ik ook overwegen.’

Rosan van der Aa, hogeschooldocent Hogeschool Utrecht.


Grondig aanpakken

‘De vader heeft hier een punt vind ik. Een pas op de plaats maken is volgens mij geen goede oplossing. Wij zijn niet verantwoordelijk voor het slagen van de stage, maar wel voor (ondersteuning van) de student. Als de student aanloopt tegen haar perfectionisme dan is het de taak van de SLB-er om daar iets mee te doen. Je bent als SLB-er goed op de hoogte van de situatie van de student. Ik zou in gesprek gaan en in eerste instantie onderzoeken waar het probleem ligt. Vervolgens zou ik samen met de werkbegeleider en de student kijken naar mogelijke oplossingen om de druk te verminderen, zodat de student haar stage kan vervolgen. Mocht het nodig zijn dan zorg ik voor een doorverwijzing naar de studentpsycholoog (studentadvies en begeleiding). Wat betreft de vader, ik zou hem bedanken voor zijn mail en laten weten dat ik zijn bezorgdheid om zijn dochter waardeer. In eerste instantie pak ik het op met de student en als zij toestemming geeft, kunnen we eventueel een gesprek plannen met z’n driee?n. Perfectionisme is iets wat we vaker tegenkomen binnen onze opleiding. Het is vaak de oorzaak van het niet komen tot actie. We willen dit grondig aanpakken, omdat ze er soms hun leven lang mee worstelen. Daarbij kijken we ook hoe de relatie met de ouders is, omdat we zien dat ouders een grote druk kunnen leggen op de prestaties van studenten, waardoor het perfectionisme mogelijk in stand wordt gehouden. De SLB-er kan daarin vanuit zijn/haar rol veel in betekenen is mijn ervaring.’

Ingrid Heslinga, kaderdocent verpleegkunde Landstede en verpleegkundige in de wijk.