Hbo-verpleegkunde

Aandacht voor zingeving in het curriculum

  • 10 min.
  • Onderzoek
  • Onderzoek Actueel Uitgelicht

Zingeving heeft invloed op gezondheid en welbevinden. Als het gaat om het ondersteunen van patiënten bij zingevingsvragen en/of behoeften ervaren zorgverleners vaak nog een handelingsverlegenheid met betrekking tot hun professionele rol. In het Erasmus+ EPICC-project is een standaard voor het onderwijs ontwikkeld met competenties en leerdoelstellingen voor het omgaan met zingeving in de zorgverlening. Bij het project waren experts uit meer dan twintig verschillende landen betrokken. In dit artikel wordt verslag gedaan van het tot stand komen van de standaard en de inhoud ervan. De uitkomsten van het project geven docenten richting bij het ontwikkelen van onderwijs over dit onderwerp.

Introductie

In onze samenleving in het algemeen en in actuele discussies in de gezondheidszorg in het bijzonder komt de behoefte aan zingeving expliciet aan de orde. Denk aan thema’s als waardig ouder worden, voltooid leven, herstel in de ggz en palliatieve zorg (ZonMw, 2016; Obbema, 2019). Zorgverleners worden geconfronteerd met vragen over de betekenis van ziekte en zorg voor de patiënt, en met zijn of haar perspectief op verder leven en sterven. Van een zorgverlener wordt volgens tal van professionele kaders verwacht dat zij bekwaam is in het ondersteunen van patiënten bij zingevingsvragen en -behoeften. Op dat vlak lijkt echter nog veel handelingsverlegenheid te bestaan (Ross et al. 2014; Van Leeuwen, 2016). De vraag is wat die ondersteuning precies van zorgverleners vraagt en hoe opleidingen aankomende zorgverleners daarin scholen.&ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?