Design thinking

Onderzoeksmethode voor studenten verpleegkunde

  • 11 min.
  • Best practices

Vierdejaars studenten hbo-v van De Haagse Hogeschool hebben bij het HagaZiekenhuis in Den Haag onderzoek gedaan naar de betekenis van kwaliteit van zorg voor zowel patiënten als verpleegkundigen. In plaats van werken met enquêtes of gestructureerde vragenlijsten gingen de studenten aan de slag met het zogeheten design thinking. Door design thinking als interviewtechniek te trainen bij studenten worden ze vaardig in het gevoelig leren doorvragen naar de diepere beleving en drijfveren omtrent kwaliteit van zorg bij patiënten en verpleegkundigen. Dit artikel beschrijft design thinking als onderzoeksmethode en hoe studenten verpleegkunde hier gebruik van kunnen maken. Daarnaast beschrijven wij de ervaringen van zowel de docenten, de studenten, als van zorgprofessionals in het ziekenhuis.

Aanleiding en introductie

Binnen de meeste hbo-opleidingen leren studenten tegenwoordig onderzoeksvaardigheden door onder andere het uitzetten van enquêtes, het doen van literatuuronderzoek en het afnemen van interviews. Veelgebruikte leerboeken als die van Nel Verhoeven (2018) en Ben Baarda (2017) bieden uitgebreide overzichten van verschillende onderzoeksmethoden om studenten hierin vaardig te maken. Deze methodes gaan er echter in het algemeen vanuit dat respondenten goed kunnen aangeven wat ze van de onderwerpen vinden die in het interview aan bod moeten komen, terwijl er in de praktijk vaak beperkte ruimte is om door te vragen naar achterliggende motivaties en beweegredenen. Dat komt doordat veel vragenlijsten gestructureerd zijn en weinig speelruimte bieden om te improviseren tijdens het interview zelf.
Bij design thinking wordt de diepere

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?