Best practices

Design thinking
Onderzoeksmethode voor studenten verpleegkunde

Onderzoeksmethode voor studenten verpleegkunde

Vierdejaars studenten hbo-v van De Haagse Hogeschool hebben bij het HagaZiekenhuis in Den Haag onderzoek gedaan naar de betekenis van kwaliteit van zorg voor zowel patiënten als verpleegkundigen. In plaats van werken met enquêtes of gestructureerde vragenlijsten gingen de studenten aan de slag met het zogeheten design thinking. Door design thinking als interviewtechniek te trainen bij studenten worden ze vaardig in het gevoelig leren doorvragen naar de diepere beleving en drijfveren omtrent kwaliteit van zorg bij patiënten en verpleegkundigen. Dit artikel beschrijft design thinking als onderzoeksmethode en hoe studenten verpleegkunde hier gebruik van kunnen maken. Daarnaast beschrijven wij de ervaringen van zowel de docenten, de studenten, als van zorgprofessionals in het ziekenhuis.

Literatuur

  • Baarda, B. (2017). Dit is onderzoek! Handleiding voor kwantitatief en kwalitatief onderzoek. Groningen: Noordhoff.
  • Dorst, K. (2015). Frame innovation: Create new thinking by design. Cambridge, Massachusetts: The MIT Press.
  • Utley, J., Doorley, S., Kembel, G., Klebahn, P., Hanlon, M., Chon, J. et al. (2019). How to Kick Off a Crash Course. Online via https://dschool.stanford.edu/resources/gear-up-how-to-kick- off-a-crash-course.
  • Verhoeven, N. (2018). Wat is onderzoek?: Praktijkboek voor methoden en technieken. Amsterdam: Boom uitgevers.