Het multidisciplinair overleg als assessment bij beoordelen van medische kennis

  • 11 min.
  • Leerpraktijk

Verpleegkundigen, werkzaam in de zorgpraktijk, dienen hun kennis en kunde gedurende hun carrière continu bij te houden en te ontwikkelen. Dit leidde bij het HagaZiekenhuis tot de vraag aan De Haagse Hogeschool om hun verpleegkundigen een bijscholing medische biologie te geven. Maar hoe toets je het toepassen van deze kennis in de verpleegkundige praktijk? Het hbo-v-team ontwikkelde hiervoor een nieuwe toetsvorm waarbij de medische kennis van deelnemers op toepassingsniveau wordt beoordeeld in een gesimuleerd multidisciplinair overleg. In deze leerpraktijk wordt deze toetsvorm verder toegelicht, en de eerste ervaringen van deelnemers, docenten en externe beoordelaars beschreven.

Aanleiding en leeruitkomsten

In de nieuwe beroepsprofielen voor verpleegkundigen is klinisch redeneren centraler komen te staan als kerncompetentie. Klinisch redeneren helpt verpleegkundigen om te gaan met onvoorspelbare en complexe zorgsituaties. Het is hiervoor belangrijk om veel inzicht te hebben in medische biologie (anatomie, fysiologie, pathologie, farmacologie). Uit intern onderzoek naar de bijscholingsbehoefte van verpleegkundigen van het HagaZiekenhuis van Den Haag bleek dat medische kennis hoog op de wensenlijst stond. Het HagaZiekenhuis heeft de hbo-v van De Haagse Hogeschool gevraagd een bijscholing medische biologie te ontwikkelen.

&ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?