Gebruik van Entrustable Professional Activities om beter aan te sluiten bij de praktijk

  • 1 min.
  • Onderzoek

In het verpleegkundig onderwijs wordt al lange tijd gewerkt met competenties. Er zijn echter soms twijfels of de competenties waarin studenten worden geschoold wel goed genoeg weerspiegelen wat er van een verpleegkundige in de praktijk wordt verwacht. Om de aansluiting bij de praktijk te bevorderen, is het concept Entrustable Professional Activities bedacht; professionele activiteiten die aan iemand ‘toevertrouwd’ kunnen worden als hij/zij daarvoor bekwaam is. In verschillende zorgberoepen wordt gebruikgemaakt van EPA’s, maar over het gebruik van EPA’s binnen het verpleegkundig onderwijs is nog niet veel bekend. Dat was aanleiding voor deze onderzoekers uit Singapore om EPA’s te gaan ontwikkelen voor het verpleegkundig beroep. De studie beschrijft het proces hiervan en de resultaten.

Er werd een team van zes experts samengesteld, afkomstig uit verschillende verpleegkundige disciplines, zoals acute zorg of kindergeneeskunde. Er werden drie uitgangspunten genomen voor het samenstellen van EPA’s: ze moesten gefundeerd zijn in de praktijk, geloofwaardig en reproduceerbaar. Aanvankelijk werden er tweehonderd verschillende EPA’s geschetst. Deze werden kritisch herzien, en door het expertteam teruggebracht naar tien kern-EPA’s: 1) Patiëntbetrokkenheid, 2) Patiëntenzorg en praktijk, 3) Zorgmanagement, 4) Algemene handelingen, 5) Veiligheid, 6) Acute zorg, 7) Transferzorg, 8) Patiëntenvoorlichting, 9) Interprofessioneel samenwerken en 10) Palliatieve zorg. Deze tien EPA’s zouden het hele verpleegkundig beroep dienen te omvatten.&ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?