Het Onderzoek-in-Onderwijsmodel

Onderzoekend vermogen in het Saxion-curriculum BN2020

  • 10 min.
  • Best practices

Het ontwikkelen van onderzoekend vermogen is een essentieel onderdeel binnen de curricula van de hbo-verpleegkundeopleidingen (Lambregts et al., 2016). De Saxionvisie ‘Doeners met Denkkracht’ (Beleidsgroepen onderwijs, onderzoek en internationalisering, 2016) vormt de basis voor de centrale en herkenbare plaats van onderzoekend vermogen in alle leerjaren van het herziene curriculum BN2020. Centraal staat een model waarin de beroepspraktijk de context vormt voor het definiëren van onderzoekend vermogen in alle opleidingen: het Onderzoek-in-Onderwijsmodel (OiO-model). In dit artikel beschrijven we hoe het OiO-model is toegepast binnen het curriculum BN2020 en wat onze eerste ervaringen zijn.

Het OiO-model

De ontwikkeling van het OiO-model heeft plaatsgehad in het kader van een Saxion-breed project ‘Onderzoek in Onderwijs’ (Losse en Nahuis, 2017). De essentie van het OiO-model is de overtuiging dat hbo-studenten onderzoekend vermogen nodig hebben om kwalitatief hoogwaardige beroepsproducten te leveren in de dagelijkse uitoefening van hun toekomstig beroep (figuur 1) (Losse et al., 2017). Dit betekent dat we, in de context van de hbo-v, studenten leren om hun onderzoekend vermogen dagelijks toe te passen in de zorgverlening en innovatie van zorg. Het OiO-model geeft handvatten om deze integratie in realistische beroepsproducten vorm te geven tijdens onderwijsbijeenkomsten en stage.&ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?