Feedback geven is belangrijk voor het leerproces, mits het op de goede manier gebeurt. Het geven van bijvoorbeeld specifieke feedback, wat een student kan helpen, valt niet mee.
Feedback geven is belangrijk voor het leerproces, mits het op de goede manier gebeurt. Het geven van bijvoorbeeld specifieke feedback, wat een student kan helpen, valt niet mee. We zeggen vaak: ‘goed gedaan’, ‘dat ziet er goed uit’ of ‘hard gewerkt’. De student voelt zich eventjes goed. En als je zegt: ‘heb je nu weer je huiswerk niet gedaan’, ‘let eens even op’ of ‘dit is niet voldoende, doe dit maar over’, dan kan dit weerstand of teleurstelling opleveren. In beide gevallen helpt het de student niet in zijn leerproces. Gelukkig worden we ons er steeds bewuster van dat we specifieke feedback moeten geven, en met name op de leerstrategie en leerhouding van de student. Johan is een student die vaak onderuitgezakt Netflix kijkt. Vandaag neem ik de tijd om bij hem te gaan zitten en vraag ik door waarom hij niet aan het werk gaat. Het blijkt dat hij de opdracht niet snapt. Hij wil niet dom overkomen en gaat over op een stoere houding. Door hem regelmatig extra uitleg en feedback te geven, is zijn gedrag in de klas langzaam aan het veranderen. Op de gang kom ik Sarifa tegen. Ze is boos. Ze heeft een opdracht teruggekregen met veel opmerkingen. Ze heeft zo hard gewerkt, ze snapt niet wat ze fout heeft gedaan en zegt dat ze de opdracht echt niet over gaat maken. Als we samen naar de opdracht kijken, dan valt het aantal aanpassingen dat ze moet doen heel erg mee. Eigenlijk heeft ze het best goed gedaan. Door met haar te praten, blijkt dat ze alleen maar zag wat ze fout had gedaan. Door de mondelinge dialoog en feedback krijgt Sarifa inzicht in haar eigen leerstrategie. In de verschillende teams zie ik dat docenten hard werken aan het verbeteren van de feedback die ze geven. Er wordt bij elkaar in de klas meegekeken hoe feedback wordt gegeven. Als hulpmiddel voor de docent wordt bijvoorbeeld ‘didactisch coachen’ of ‘synchroon coachen’ ingezet. Feedback geven is een kunst die we als docent steeds beter onder de knie krijgen.
Als u nog geen abonnee bent kunt u nu gemakkelijk lid worden.
U krijgt direct toegang tot alle online magazines en artikelen en ontvangt binnen een paar dagen de welkomstbrief.