Relatie tussen zelfgerapporteerde competenties en behaalde resultaten op landelijk examen?

  • 1 min.
  • Onderzoek
  • Signaleringen

Zelfbeoordeling is een kritische, complexe, maar ook uitdagende vaardigheid die studenten tijdens de opleiding moeten leren. Belangrijk, omdat er een verband bestaat tussen verpleegkundigen die in staat zijn hun gedrag en vaardigheden juist te beoordelen en een verminderd risico op letsel bij patiƫnten, grotere patiƫntveiligheid en kwaliteit van zorg.

Met als doel om overeenkomstige kenmerken te vinden en te beschrijven werden bij 179 studenten verpleegkunde in Zweden gegevens verzameld: een door hen ingevulde Nurse Professional Competence Scale, een self-efficacy test en het nationale klinische eindexamen. Inclusief gegevens over leeftijd, geslacht, vooropleiding, werk tijdens de studie en de algehele kwaliteit van het onderwijsprogramma.

Er werden drie clusters gevonden. Studenten in cluster 1 slaagden voor het examen en hadden een lage zelfbeoordeling (onderschatten). Studenten in cluster 2 slaagden voor het examen en hadden een hoge zelfbeoordeling. Studenten in cluster 3 slaagden niet voor het examen en beoordeelden zichzelf gemiddeld of hoog (overschatten). Bij studenten in cluster 1 was hun algemene self-efficacy lager dan bij studenten in de andere twee clusters en ook waren ze kritischer over de kwaliteit van de

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?