Organisatieleren in ziekenhuizen

  • 1 min.
  • Onderzoek
  • Signalering

Organisatieleren hangt samen met betere patiëntuitkomsten, hogere arbeidssatisfactie, gereduceerde kosten en andere voordelen. Organisatieleren is een proces van positieve verandering in collectieve kennis, bewustzijn en acties van een organisatie, dat bijdraagt aan het vermogen van de organisatie om de gewenste uitkomsten te bereiken. De wetenschap en praktijk van het organisatieleren in de gezondheidszorg zijn gebaat bij een middle-range theorie over organisatieleren. Zo’n theorie zou helpen om organisatieleren in het ziekenhuis systematischer, coherenter en pragmatischer te benaderen. Zo’n theorie bestaat echter niet.

De onderzoekers voerden een realist review uit: een vorm literatuuronderzoek gericht op het ontwikkelen van een middle-range theorie. In het literatuuronderzoek werd in verschillende databases naar relevante literatuur gezocht. Uiteindelijk werden 147 artikelen geïncludeerd. Bij de dataextractie werd gekeken naar contextuele factoren, mechanismen en uitkomsten die waren geassocieerd met organisatieleren.

Het literatuuronderzoek laat zien dat organisatieleren in ziekenhuizen als positief en wenselijk wordt gezien, maar dat het als onderzoeksgebied nog niet veel coherentie en diepte heeft verworven. Dit komt onder andere doordat het begrip organisatieleren inconsistent wordt gedefinieerd en gemeten en onderzoeken vanuit veel verschillende disciplines plaatsvinden.

&ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?