Het maken van fouten tijdens simulaties; ervaringen van studenten

  • 1 min.
  • Onderzoek
  • Onderzoek Signalering

In de gezondheidszorg worden naar schatting ieder jaar 16,8 miljoen fouten gemaakt, waarmee het de derde belangrijkste doodsoorzaak is in ontwikkelde landen. Om incidenten te voorkomen en patiƫntveiligheid te bevorderen, wordt in het onderwijs aan gezondheidszorgprofessionals veel gebruikgemaakt van simulatie. Literatuur geeft aan dat simulatieonderwijs de gelegenheid biedt om fouten te maken en ervan te leren, maar er zijn ook studenten die zich niet veilig voelen als ze fouten maken. Ze ervaren fouten als een mislukking en lopen emotionele schade op.

In dit onderzoek is een literatuurreview uitgevoerd om te achterhalen wat de ervaringen van studenten zijn als zij fouten maken tijdens simulatiecontacten. Onder fouten moeten zowel vergissingen als mislukkingen en echte fouten worden verstaan.
In onder andere MEDLINE, CINAHL en PsychINFO is gezocht naar Engelstalige literatuur van 2000 tot 2018. Voor de analyse is gebruikgemaakt van het Critical Appraisal Skills Program (CASP).

&ellipsis;

Abonneer u direct en krijg toegang tot alle artikelen

Abonneer nu

Heeft u al een account?